Isu
Pendidikan Semasa
Andaian umum yang
menyatakan bahawa sekiranya perkakasan dan perisian telah tersedia di sekolah,
pengintegrasian teknologi maklumat akan berlaku secara automatik adalah kurang
tepat kerana salah satu penentu utama kejayaan atau kegagalan
pengintegrasiannya adalah guru. Sejauh manakah guru masa kini dapat menerima
cabaran untuk mengaplikasikan teknologi maklumat dalam pengajaran dan
pembelajaran dengan berkesan?
Pengaruh TMK melalui internet juga telah
memberi pendedahan kepada pelajar tentang pemerolehan sumber maklumat
alternatif seperti perpustakaan maya selain buku teks atau mengunjungi
perpustakaan. Jika pelajar dididik untuk menggunakan internet secara berkesan,
para guru berupaya melahirkan satu genarasi yang dinamik dan progresif kerana
dilengkapi dengan ilmu pengetahuan dan kemahiran yang terkini.
Cabaran
Kepada Guru
Cabaran yang dihadapi oleh
guru-guru dalam mengintegrasikan teknologi maklumat dalam pengajaran dan
pembelajaran ini boleh dilihat daripada kesediaan guru yang meliputi tiga aspek
iaitu tahap kemahiran, pengetahuan dan sikap.
Kemahiran Teknologi
Maklumat Guru
Sejajar
dengan hasrat kerajaan untuk membangunkan modal insan yang berkualiti, guru
merupakan agen perubahan yang penting. Oleh itu, penguasaan teknologi maklumat
dalam kalangan guru adalah dituntut. Ia penting bukan sahaja untuk meningkatkan
keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran malah daripada aspek
pentadbiran dan pengurusan sekolah. Oleh itu, langkah-langkah seperti bengkel
dan kursus berkaitan teknologi maklumat giat dijalankan untuk memantapkan
guru-guru khususnya dalam aspek berkaitan teknologi maklumat. Guru mesti
bersedia untuk memikul cabaran ini.
Pengetahuan Teknologi
Maklumat Guru
Pengetahuan serta sikap
terhadap komputer adalah dipengaruhi oleh kekerapan penggunaan komputer.
Semakin kerap seseorang individu menggunakan komputer, tahap pengetahuannya
juga akan semakin meningkat. Tahap pengetahuan teknologi maklumat guru boleh
ditingkatkan melalui kursus-kursus teknologi maklumat. Oleh itu, guru-guru
mesti bersedia mengikuti kursus-kursus teknologi maklumat tersebut dan sanggup
mengorbankan masa untuk diri dan keluarga.
Sikap Guru Terhadap
Teknologi Maklumat dalam Pengajaran dan Pembelajaran
Sikap adalah sesuatu
gambaran dalaman individu yang merujuk kepada kecenderungan untuk berkelakuan
positif atau negatif terhadap benda, situasi, institusi, konsep atau individu
lain. Beberapa tinjauan literatur lepas telah menunjukkan bahawa wujudnya
perkaitan yang rapat antara sikap dengan penggunaan teknologi maklumat dengan
pengajaran dalam bilik darjah (Mohamad Nabzrim & Mohamad Nayan, 1997;
Adenan, 1999; Krishnan et al., 2007). Oleh itu, guru-guru khasnya mereka yang
telah berada dalam zon selesa perlu mengubah sikap terhadap perkembangan TMK
supaya lebih kerap menggunakan TMK dalam bilik darjah.
Perisian Penyampaian
Teknologi Maklumat
Perisian
penyampaian teknologi maklumat adalah dianggap sebagai satu alat yang dapat
membantu guru-guru dalam pengajaran dan pembelajaran serta tugas lain. Menurut
Chao et al. (2003), seseorang guru yang kompeten sekurang-kurangnya menguasai
kemahiran asas menggunakan komputer, berkemahiran menggunakan perisian
pemproses kata, perisian pangkalan data, perisian hamparan elektronik, perisian
berkaitan statistik, pengurusan sekolah. Oleh itu, langkah-langkah seperti
bengkel dan kursus berkaitan teknologi maklumat giat dijalankan untuk
memantapkan guru-guru khususnya dalam aspek berkaitan teknologi maklumat. Guru
mesti bersedia untuk memikul cabaran ini.
Pengetahuan Teknologi
Maklumat Guru
Pengetahuan serta sikap
terhadap komputer adalah dipengaruhi oleh kekerapan penggunaan komputer.
Semakin kerap seseorang individu menggunakan komputer, tahap pengetahuannya
juga akan semakin meningkat. Tahap pengetahuan teknologi maklumat guru boleh
ditingkatkan melalui kursus-kursus teknologi maklumat. Oleh itu, guru-guru
mesti bersedia mengikuti kursus-kursus teknologi maklumat tersebut dan sanggup
mengorbankan masa untuk diri dan keluarga.
Sikap Guru Terhadap
Teknologi Maklumat dalam Pengajaran dan Pembelajaran
Sikap adalah sesuatu
gambaran dalaman individu yang merujuk kepada kecenderungan untuk berkelakuan
positif atau negatif terhadap benda, situasi, institusi, konsep atau individu
lain. Beberapa tinjauan literatur lepas telah menunjukkan bahawa wujudnya perkaitan
yang rapat antara sikap dengan penggunaan teknologi maklumat dengan pengajaran
dalam bilik darjah (Mohamad Nabzrim & Mohamad Nayan, 1997; Adenan, 1999;
Krishnan et al., 2007). Oleh itu, guru-guru khasnya mereka yang telah berada
dalam zon selesa perlu mengubah sikap terhadap perkembangan TMK supaya lebih
kerap menggunakan TMK dalam bilik darjah.
Perisian Penyampaian
Teknologi Maklumat
Perisian penyampaian teknologi maklumat
adalah dianggap sebagai satu alat yang dapat membantu guru-guru dalam pengajaran
dan pembelajaran serta tugas lain. Menurut Chao et al. (2003), seseorang guru
yang kompeten sekurang-kurangnya menguasai kemahiran asas menggunakan komputer,
berkemahiran menggunakan perisian pemproses kata, perisian pangkalan data,
perisian hamparan elektronik, perisian berkaitan statistik,
Website bandar q dan dominoqq paling ternama dan paling terpercaya di Asia ^^
ReplyDeleteSistem pelayanan 24 Jam Non-Stop bersama dengan CS Berpengalaman respon tercepat :)
Memiliki 9 Jenis game yang sangat digemari oleh seluruh peminat poker maupun domino qq
Agen Poker pkv
IDNPLAY
Situs Judi Poker Online Terpercaya
Situs Judi Poker Online Pkv
Bandar q
Bandar Poker Online
Poker Online Terpercaya
Agen Poker Online Terpercaya
agen poker pkv
agen poker online