Seminar Pemikiran Kassim Ahmad - Part 1 - Full text
Lokasi : Yayasan Kepimpina Perdana, P8, Putrajaya
Acara : Seminar Pemikiran Kassim Ahmad
Tarikh : 16/2/2014
1. Pendahuluan
Hari ini hari
istimewa bagi saya. Hari ini saya akan meluahkan isi hati saya tanpa sekata,
insya Allah. Hari ini saya akan mempertanggungjawabkan kehidupan saya di dunia.
Saya ada satu dua kerja yang ingin saya lakukan, tetapi selepas hari ini, saya
reda kalau dipanggil Tuhanku untuk diadili.
Saya tidak
mendakwa saya seorang yang baik. Saya melakukan banyak kesilapan dalam
kehidupan saya. Saya jangka saya bukan berseorangan. Tidak ada manusia yang
sempurna. Hanya Tuhan yang sempurna. Tetapi saya boleh mengatakan saya telah
cuba hidup sebagai seorang yang patriot bagi bangsa saya dan bagi bangsa
manusia. [1]
Ketika saya
seorang muda, saya bersumpah untuk berkata-berkata dengan bebas. [2] Saya
bersumpah saya akan mendedahkan segala kepalsuan. [3]
Semua orang
tahu saya bermula sebagai seorang remaja berhaluan kiri berjuang untuk rakyat
marhaen menentang parti kebangsaan Melayu, UMNO, yang pada waktu itu saya
anggap reaksioner, walaupun akhirnya saya pulang ke akar keMelayuan saya dan
memasuki UMNO.
Pada 9
September tahun lalu, saya menjengkau 80 tahun tanpa apa-apa perayaan. Hanya sahabat-sahabat
saya di Kuala Lumpur, antara lain Dr. Chandra Muzaffar, Sasterawan Negara Dato’
Baha Zain dan Nik Aziz Hassan, telah bermuafakat untuk meraikan harijadi itu
dengan satu majlis penilaian kritis terhadap karya-karya saya. Majlis ini
dijadualkan pada 15 Februari, 2014. Dalam pada itu, saya telah merancang untuk
bercakap dalam satu Konferensi Politik Nasional tentang halatuju negara kita
untuk tiga puluh tahun akan datang. Ucapan ini dijadualkan pada hari berikutnya,
iaitu 16 Februari, 2014.
Inilah latar
belakang majlis harijadi saya yang ke-80.
2. Keadaan Dunia Sekarang
Negara kita
Malaysia sedang melalu satu zaman yang penuh pancaroba. System komunisme sudah
runtuh pada akhir abad ke-20. System liberalisme yang kita anuti sekarang juga
sedang runtuh di depan mata kita—di Eropah dan Amerika Syarikat.
Keruntuhan system
komunisme kerana system ini menafikan hak kebebasan individu. Ia melebihkan hak
kolektif, yang dipergunakan oleh kepimpinan untuk melaksanakan sistem dictator!
Sistem liberalisme melebihkan hak kebebasan individu dengan menafikan hak
kolektif.
Kedua-dua sistem
ini melanggar konsep “sempadan Allah”, atau apa yang disalah-ertikan sebagai “hukum
hudud”. Konsep ini langsung tidak ada kena-mengena dengan hukuman. Ia merujuk
kepada suatu undang-undang universal, iaitu dalam tiap-tiap perbuatan, manusia
tidak boleh melampaui batasan undang-undang alamiah. [4] Umpamanya, dalam hal
makan: mudarat kalau tidak makan, tetapi kalau kita makan terlalu banyak pun
mudarat juga. Demikianlah bagi tiap-tiap perbuatan wujud suatu sempadan yang
tidak boleh kita lampaui.
3. Masa Depan
Apa akan
berlaku dalam masa 30 tahun akan datang? Apakah sistem ganti yang harus kita
pilih sekarang? Mengikut kitap suci yang terakhir kepada manusia iaitu Quran,
satu-satunya kitab suci yang dijamin oleh Tuhan sendiri [5], dan yang
mengesahkan dan mengatasi semua kitab suci lain, [6] hanya ada satu jalan yang
lurus yang Dia restui di antara jalan-jalan yang menyeleweng. Jalan-jalan yang
menyeleweng itu disebut jalan-jalan mereka yang Dia murkai, dan jalan-jalan
mereka yang sesat.
Apakah jalan
yang Dia murkai? Tuhan pasti murkai kumpulan-kumpulan manusia yang memberontak
terhadap-Nya. Dalam zaman moden, kumpulan itu kaum marxis komunis yang
menafikan Dia serta mengamalkan cara hidup yang menafikan Dia. Dengan perkataan
lain, dalam kehidupan mereka, mereka menafikan dimensi-dimensi moral dan
spiritual. Oleh kerana ini, cara hidup ini berlawanan dengan undang-undang
alamiah, dan pasti musnah. Sistem komunisme sudah pun musnah.
Satu lagi
jalan menyeleweng kita panggil sistem teokrasi, yakni kepimpinan satu kasta
paderi melantik diri mereka sendiri serta mendakwa mentadbirkan negara atas
nama Tuhan. Contohnya dari zaman pertengahan Eropah, sistem Paus. Dalam dunia
moden, Eropah sudah menyingkirkan sistem Paus ini, tetapi dalam dunia Islam,
negara Iran dan Arab Saudi sedang melaksanakan sistem ini.
Nyatalah
sistem ini gagal menyelesaikan masalah-masalah sosio-ekonomi menghasilkan
pekerjaan dan makanan untuk rakyatnya dan dengan itu gagal menyelesaikan
masalah-masalah lain dalam masyarakat.
4. Negara Malaysia
Negara kita Malaysia,
walaupun dikatakan negara Islam, sebenarnya mengamalkan sistem liberalisme. Mengikut
kata-kata Kerajaan Pusat, ekonomi Malaysia baik dengan pengangguran sifar dan
peratusan inflasi pada tahap minima. Namun kemudian, Malaysia boleh dikatakan
tiap-tiap hari menunjukkan ketegangan antara kaum dan agama. Apakah caranya
untuk menyelesaikan perkara ini secara muktamad?
Jalan yang
lurus yang dirujuk dalam surah Al-Fatihah tadi – apakah jalan itu? Tadi telah
kita nyatakan ada tiga jalan yang menyeleweng : sistem marxis komunis, sistem
teokrasi dan sistem liberalisme. Seperti yang telah kita nyatakan, ketiga-tiga
sistem ini telah atau sedang menuju kehancuran. Maka semestinyalah masyarakat
manusia dalam abad-abad ke-21 dan mendatang mencari sistem jalan yang lurus
ini. Dengan perkataan ini, inilah sistem hidup yang dirujuk dalam Quran dalam
surah 3 ayat 19, yang berbunyi, “Sesungguhnya agama yang Tuhan reda itu Islam”.
5. Keadaan Orang Islam Sekarang
Orang Islam
berjumlah 2.1 bilion di seluruh dunia. Bolehkah kita katakan mereka semuanya
mengikut cara hidup Islam yang sebenar? Sekiranya benar, umat Islam hari ini
harus berada pada kedudukan nombor 1 dalam dunia, seperti yang berlaku dalam
sejarah. Sejarah mencatat dalam zaman pertengahan Uthman Ibni Affan, khalifah
Islam ke-3, setelah 60 tahun Nabi Muhammad wafat, orang Arab yang tidak
terkenal itu melonjak naik menjadi kuasa nombor satu dalam dunia, mengalahkan
Empayar Parsi dan sebahagian besar Empayar Baizantium, dua kuasa besar dunia
pada zaman itu. [7]
Tetapi umat
Islam sekarang duduk di bawah daripada Britain, Perancis, Amerika Syarikat, Rusia,
China dan India, semuanya negara bukan Islam.
6. Gerakan Pembaharuan Islam
Gerakan
pembaharuan Islam moden, dikira dari Sheikh Muhammad Abduh (m. 1903) dan
Jamaluddin Al-Afghani (m. 1897) yang diharapkan untuk membersihkan Islam dari
kepercayaan-kepercayaan khurafat dan membangkitkan semula Islam sudah berusia
lebih 100 tahun, sedangkan umat Islam masih di tahap di belakang negara-negara
yang kita sebut tadi. Dengan sendirinya, ini bermakna umat Islam hari ini di
seluruh dunia tidak mengikut sistem hidup Islam seperti yang diajar oleh semua
nabi dan disempurnakan oleh Nabi Muhammad, penyudah segala nabi.
Seminar Kassim Ahmad - Part 2 - Full Text - wajib baca
Lokasi : Yayasan Kepimpinan Perdana
Acara : Seminar Pemikiran Kassim Ahmad
Tarikh : 16/2/2014
....sambungan dari Bahagian Pertama
7. Kesilapan Umat Islam
Di manakah
kesilapan-kesilapan besar mereka? Saya akan senaraikan beberapa kesilapan besar
itu di sini.
1. Umat
Islam pada hari ini tidak mengikut ajaran-ajaran nabi Muhammad dalam Quran. Inilah
kesilapan yang besar yang telah mereka lakukan. Mereka ikut satu kasta paderi
yang dipanggil Ulama, seperti penganut-penganut agama Hindu dan Kristian dulu. Kasta
paderi ini tidak wuhud dalam zaman Nabi dan empat khalifah rasyidun. Mereka muncul
kira-kira 300 tahun kemudian dan melantik diri mereka sendiri sebagai pentafsir
ugama kepada umat Islam.
2. Khususnya, kesilapan-kesilapan itu boleh saya senaraikan seperti berikut:
a. Mereka mendewa-dewakan pemimpin-pemimpin ugama mereka yang mereka anggap maksum dan yang telah memutuskan semua soalan dalam kehidupan mereka - apa yang dikatakan ‘penutupan pintu ijtihad’. Dalam puak ahli sunnah wal-jamaah, empat pemimpin besar boleh dikenal pasti, iaitu : Imam Shafi’e (767-820), Imam Hanafi (699-767), Imam Hanbali (780-855) dan Imanm Maliki (711-795). Dalam mazhab Syiah, mereka ada imam-imam mereka pula. Imam-imam ini telah mereka dewa-dewakan berlawanan dengan perintah Tuhan melarang pendewaan seseorang pemimpin atau sarjana, dan, malah, berlawanan dengan ajaran imam-imam besar itu sendiri.
b. Mereka mendewa-dewakan Nabi Muhammad. Syahadah yang kedua itu satu bukti. [8] Juga dikebanyakan rumah orang Islam, perkataan-perkataan ‘Allah’ dan ‘Muhammad’ ditulis sama besar dan sama paras. Apabila disebut Muhammad, frasa ‘sa’al-Lallahu ‘alaihi wasallam’ (SAW) disebut sekali, sedangkan apabila disebut nama nabi-nabi lain, disebut ‘alihissalam’. Pada hal frasa SAW itu ditujukan juga kepada orang mukmin juga dalam Quran. [9] Juga perkataan ‘salla/yusalli’ bermakna ‘restu’, ‘bantu’ dan ‘sokong’, bukan selawat, seperti yang dibuat sekarang.
c. Perhatikan satu perubahan baru dalam ‘aurat wanita’. Perkataan ‘aurat’ berasal dari bahasa Arab. Ertinya ‘kebogelan’. Tiga puluh tahun dulu, wanita-wanita Islam tidak memakai tudung. Mereka memakai selendang, sehelai kain yang mereka letak di bahu, atau pun di atas kepala tanpa menutup semua rambut, kerana rambut bukan ‘aurat wanita’. Menutup rambut dengan bertudung bermakna udara bersih tidak dapat memasuki rambut. Dengan itu rambut menjadi busuk. Dengan lain perkataan, ia tidak sihat. Anehnya, wanita-wanita yang
Sebab-sebabnya nyata mengapa
umat Islam jatuh. Mereka telah mengabaikan ajaran-ajaran Tuhan yang sebenar serta
mengikut ajaran-ajaran kasta paderi.
Tiap-tiap generasi diperintah
oleh Tuhan mengkaji semula ajaran-ajaran pemimpin mereka yang terdahulu; yang
betul diterima dan diteruskan, yang salah ditolak. Inilah yang seharusnya
dilakukan oleh generasi-generasi Islam kemudian. Malangnya, penilaian semula
ini tidak dapat mereka lakukan persis kerana pendewaan tadi. Maka itu apabila
saya menulis buku Hadis – Satu Penilaian Semula pada tahun 1986, langit Malaysia runtuh
menimpanya! Selama dua bulan, perbincangan berlaku dalam televisyen, radio,
akhbar dan majalah tentang buku ini. Sesetengah menyokong saya dan sesetengah
membantah. Selepas dua bulan, buku ini diharamkan oleh pihak berkuasa atas hasutan
pihak yang berkepentingan.
Siapakah yang mewajibkan hadis
sebagai satu sumber undang-undang sama seperti Quran dalam masyarakat Islam? Jawabnya,
Imam Shafi’e (767-820). Beliaulah yang bertanggungjawab membuat doktrin baru
menyatakan hadis satu sumber hukum sama seperti Quran. [11] Sebelum beliau, apa
yang dikatakan hadis sudah muncul, tetapi bilanganya sedikit sekali dan tidak
mewajibkan diikut oleh umat Islam. Sejarah mencatat khalifah-khalifah Abu Bakr,
Omar Ibni Khattab, Uthman Ibni Affan dan Ali Abi Talib memiliki buku-buku nota
yang mereka tulis perkataan-perkataan dan perbuatan-perbuatan Nabi.
Catitan-catitan ini tidak banyak dan hanya menjadi ikutan, jika sesuai, tetapi
tidak diwajibkan.
Setelah doctrin baru oleh Imam
Shafi’e ini diterima oleh masyarakat Islam, timbulllah pengumpul pengumpul
hadis seperti Imam Bukhari (m, 870).
Imam Muslim (m.875) dan lain-lain. Imam Bukhari dilaporkan telah mengumpul 600,000 hadis dan beliau menapis
hadis-hadis ini sehingga akhirnya tinggal 7,275 hadis yang beliau isytiharkan
sebagai hadis sahih [12].
ABIM (Angkatan Belia Islam
Malaysia) melalui setiausaha agungnya pada waktu itu, Encik (sekarang Dr.)
Sidek Baba, telah datang ke rumah saya dan meminta satu dialog tentang buku
saya. Saya memberi persetujuan dengan
syarat keputusan tidak diambil dalam dialong itu. Saya meletakkan syarat itu kerana pegangan
imat Islam kepada hadis sangat kuat dan tidak boleh dihapuskan dalam masa
sehari. Pihak ABIM bersetuju dengan
syarat itu. Malangnya, apabila dialog
itu diadakan di Universiti Islam Antarabangsa pada 28 Jun, 1986, saya terlupa
untuk menyatakan kepada majlis dialog itu tentang syarat yang saya
kenakan. Apabila dialog itu selesai,
pihak ABIM telah mengeluarkan sehelai kertas dari saku ketua mereka yang
mencatat bahawa buku saya menyeleweng dari ajaran Islam dan saya juga dianggap
menyeleweng dari ajaran Islam sebenar!
Akibat dari dialog ini buku saya
diharamkan oleh Kerajaan. Nyatalah
pengharaman buku ini satu muslihat yang sudah diatur oleh pihak yang
berkepentingan.
Kembali kepada soal Islam agama
Persekutuan Malaysia atau Islam sebagai agama rasmi, ingin saya menyatakan
bahawa pernyataan ini dalam Perlembagaan Malaysia menyalahi ajaran Quran dan
menyalahi Piagam Madinah yang digubal oleh Nabi Muhammad sendiri. Dari segi logika, sesebuah negara-bangsa
tidak ada ugama. Ugama dianut oleh
penduduknya, sama ada Islam, Buddhist, Hindu atau Kristian. Ajaran Quran mengisytiharkan dengan jelas
tidak ada paksaan dalam agama [13]. Ini
bermakna warganegara Malaysia boleh menganut apa juga agama yang mereka suka
tanpa halangan undang-undang.
Dalam Piagam Madinah, agama itu
urusan penganut-penganutnya secara autonomi. [14] Ini bermakna orang Muslim
mentadbirkan urusan-urusan agamanya
secara autonomi. Demikian juga orang
Buddhist, orang Hindu dan orang Kristian, dan lain-lain. Dengan ini, tidak akan berlaku konflik atau
ketegangan antara agama dan kaum. Dengan
ini perpaduan dan harmoni antara kaum di Malaysia akan menjadi lebih mantap dan
stabil.
Kembali kepada soal jalan yang
lurus dipilih oleh rakyat Malaysia untuk dijadikan sistem hidup mereka, perkara
utama tidak lain dan tidak bukan pemerintahan yang adil yang ditubuhkan melalui
perundingan. [15] Sistem dwi-parti yang kita import dari Eropah tidak sesuai,
pada dasarnya, dengan ajaran Islam. Kita
diberikan Tuhan dua tangan: mengapa kita gunakan satu tangan untuk merosakkan
kerja satu tangan lain? Tidak bolehkah kedua-dua tangan bekerjasama untuk
melakukan kebaikan bagi masyarakat kita? Jelaslah teori sekat dan imbang (Ing:
check and balance) ini satu teori yang tidak ada kebenarannya.
Sebuah pemerintahan mestilah
diwujudkan di Malaysia melalui kaedah
muafakat dan mentadbirkan negara-bangsa Malaysia dengan adil. Inilah perintah Tuhan dan keperluan yang
utama bagi rakyat Malaysia. Dengan
demikian, walaupun Malaysia dari segi sejarah, lahir dari Kesultanan Melayu
Melaka dalam abad ke-15, hari ini sejak kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu
(Malaya) pada tahun 1957, ia telah menjadi sebuah negara berbilang kaum dan
agama dengan semua kaum mempunyai hak yang sama.
Tadi telah saya nyataan penyelewengan
khusus yang telah dilakukan oleh umat Islam itu memecahkan masyarakat kepada
sistem agama dan sistem sekular. Ini
bersalahan dengan ajaran Nabi Muhammad dalam Quran yang menggabungkan kedua-dua
sistem ini secara harmonis. [16] Namum demikian, ajaran Quran juga menasihatkan
umat Islam mengutamakan kediaman akhirat tanpa mengabaikan hak-hak mereka yang
sah di dunia. [17] Perkara yang akhir ini menunjukkan perbezaan antara dunia dan
akhirat. Alam akhirat itu tidak lain
dari alam dunia ini di peringkat yang lebih tinggi, yakni dari segi moral dan
spiritual. Nyatalah satu kasta paderi
telah bertindak sebagai diktator kepada masyarakat Islam tanpa membenarkan
perbezaan fikiran. Perbuatan ini
melanggar perintah Tuhan yang terang yang berbunyi “Dengar semua pendapat dan
ikut yang paling baik”. [18]
Harus diingat bahawa Islam yang
datang ke dunia Melayu pada abat ke 15 dan 16, pasca kejatuhan Baghdad, yakni Islam yang
telah kalah. Walaupun ini fakta sejarah,
telah dicatat oleh seorang sejarawan Melayu bahawa kota pelabuhan Melaka dalam
abat ke 15 sebuah kota pelabuhan yang termasyhur di dunia, sama dengan Venice.
[19] Malah telah dinyatakan oleh penulis Portugis, Tome Peres, bahawa Melaka pada
zaman itu begitu penting dan kaya ia tiada lawannya di dunia. [20] Dinyatakan
oleh sejarawan Melayu tadi, 84 bahasa dpertuturkan di pelabuhan Melaka dan
bahasa Melayu menjadi bahasa perantaraan atau lingua franca. Fakta ini menyalahi anggapan kita yang
pertama tadi. Kemungkinan besar ada dua
aliran Islam yang sampai ke Melaka dalam abad ke 14 dan 15.
Di awal tadi, telah kita petik
sebuah ayat suci yang berbunyi, “Rasul akan berkata: ‘Tuanku, umatku telah
membelakangkan Quran ini. Kami juga telah
mewujudkan musuh-musuh bagi rasul-rasul
kami dari kalangan mereka yang berdosa.
Tuan kamu cukup sebagai pembimbing dan penolong”. [21] Amaran yang
dahsyat ini telah wujud dalam Quran selama 1400 tahun lebih. Saya tidak pernah bertemu dengan huraian yang
panjang lebar atau sederhana panjang lebar tentang makna ayat-ayat yang
menakutkan ini.
Apabila ayat-ayat Quran dibaca,
kerap kali kaum agamawan Islam melagukan mereka dengan tajwid-majwidnya yang
sungguh enak didengar. Saya teringat
zaman remaja saya apabila saya sendiri terpengaruh dengan lagu-lagu Quran
dibacakan. Saya telah mensifatkan
perbuatan ini sebagai kaedah yang paling bijak untuk menyembunyikan Quran
kepada umat Islam, yakni lagu mengatasi makna. [22]
Hari ini saya telah menjangkau umur 80
tahun. Saya berfikir inilah masanya saya
mahu bercakap secara langsung kepada kepimpinan politik dan intelektual rakyat
Malaysia dan umat Islam di seluruh dunia tentang penyelewengan-penyelewengan
yang telah mereka lakukan serta membetulkan kesilapan-kesilapan kita supaya 30
tahun yang akan datang dan seterusnya kita boleh mencapai jalan yang lurus yang
telah diperintahkan oleh Tuhan kepada kita.
Harus diingat bahawa pertama sekali Quran itu bimbingan
untuk orang-orang yang bertakwa. [23] Bimbingan ini hanya diberi oleh Tuhan
sahaja kepada pencari-pencari yang jujur.
Jadi, rakyat Malaysia yang beragama Islam dan umat Islam di seluruh
dunia mestilah bertekad untuk mencari bimbingan ini dengan jujur. Kedua,
Quran itu bukan untuk dilagukan dengan tajwid-majwidnya
berdengung-dengung. Quran itu perutusan
Tuhan yang terakhir kepada dunia. Ia
bimbingan kepada seluruh manusia. Kita
mesti ada satu kaedah yang saintifik untuk mentafsirkan ayat-ayat Quran itu
supaya ia benar-benar menjadi bimbingan kepada umat Islam dan seluruh
dunia. Kaedah saintifik ini pada
dasarnya bermakna Quran itu menjelaskan dirinya sendiri, yakni ayat mentafsirkan ayat, bukan seperti
kaedah tradisional yang mendakwa Hadis mentafsirkan Quran. [24]
Ketiga, kediktatoran kasta paderi [baca: ulama) harus
disingkirkan. Kaedah saintifik dan
demokratik, yakni perdebatan yang rasional dan bijaksana, mestilah diutamakan.
Keempat, Quran itu mesti ditafsirkan semula oleh generasi yang
mendatang, mewarisi tafsiran yang betul dan menolak tafsiran yang silap
daripada generasi yang terdahulu.
Kelima, mengikut ajaran Tuhan Sendiri, Quran itu diwariskan kepada
mereka yang Tuhan pilih daripada pelbagai kalangan, bersalahan dengan pegangan
tradisional bahawa pewaris Quran itu para ulama. [25]
Keenam, nyatalah sistem hidup yang dianjurkan oleh Quran itu
bersifat republican dan demokratik. Ini nyata daripada asal-usul Nabi Muhammad
dan empat khalifah ar-rasyidun (Abu Bakr, Omar Ibni Khattab, Uthman Ibni Affan
dan Ali Abi Talib). Apabila Muawiyah
merampas kerajaan Islam dari tangan kaum republikan dan demokratik ini,
bermulalah zaman feudalisme dalam sejarah islam awal membawa kepada abad ke
20. Umat Islam perlu kembali kepada zaman
republikan dan demokratik yang telah kita sebutkan. Hanya dengan demikian, Islam yang sebenar
akan kembali semula ke dalam dunia serta memimpin umat Islam dan seluruh dunia
kepada alam kejayaan dan kebahagiaan, seperti yang dijanjikan oleh Tuhan kepada
umat Islam. [26]
8. Langkah-Langkah
Yang Perlu Diambil
UMNO, parti nasionalis, yang
menjadi tulang belakang pemerintahan di Malaysia sekarang berasal sebagai
sebuah gerakan massa pada 1946. Namun tiap benda yang hidup akan merosot.
Demikianlah UMNO telah merosot. Hanya anggota UMNO dan rakyat Malaysia
seluruhnya melalui Perhimpunan Agung UMNO boleh membaiki UMNO, melalui apa yang
diperintahkan oleh Tuhan “menyerukan kebaikan dan melarang kejahatan”. Perhimpunan Agung UMNO tahunan mestilah
menjadi sekat dan imbang atau penjaga kepada sistem pemerintahan di Malaysia.
Rasuah, pembaziran dan kejahatan lain mestilah dikoreksi dari dalam oleh kita
yang sedar sendiri.
Inilah yang harus dilakukan oleh rakyat Malaysia. Inilah juga yang
harus dilakukan oleh umat Islam seluruh dunia. Tiada seorang Imam Mahdi atau
Nabi Isa turun kali kedua boleh tolong mereka. Manusia tiada penolong dan
pembantu kecuali diri mereka sendiri. Dengan izin Allah !
Saya telah menyatakan pada awal tadi
bahawa saya akan meluahkan isi hatinya tanpa sekatan. Saya ingin menyatakan
dengan rendah hati bahawa saya memohon kepada Tuhan Azza-Wajalla memberi taufik
dan hidayah kepada saya dan menjauhkan saya daripada kesombongan dan
kebanggaan. Saya ingin menyatakan terima kasih
yang tidak terhingga banyaknya kepada sahabat-sahabat saya dalam
Jawatankuasa Penaja yang dipimpin oleh Sdr Nik Aziz Hassan dan juga dari pelbagai
bangsa dan agama yang telah mera’ikan hari jadi saya yang ke-80 dengan seminar
penilaian kritis terhadap karya-karya saya. Saya mengucapkan berbanyak terima
kasih kepada Tun Dr Mahathir Mohamad kerana sudi merasmikan upacara ini. Kami
mengucapkan terima kasih kepada pihak dewan yang membenarkan kami menggunakan
dewan yang permai ini.
Ucapan ini tidak kena-mengena dengan
peringatan harijadi saya yang ke-80. Saya fikir sudah sampai masanya kita,
rakyat Malaysia dan umat Islam di seluruh dunia, berdepan dengan realiti kita
secara realistic dan bijaksana untuk menentukan masa depan kita semua, bukan
sahaja untuk 30 tahun akan datang, tetapi untuk selama-lamanya.
Saya bercakap ini langsung kepada
elit kepimpinan politik dan intelektual dan kepada massa rakyat. Saya harap
mereka ambil peduli.
Terima kasih
KASSIM AHMAD
No comments:
Post a Comment
Gunakan akal dan budi untuk menulis. Terima Kasih Tuan..