HOME

Thursday, February 9, 2012

Ini Jawapan Mengapa Singapura Dikeluarkan Dari Malaysia!!





 Keputusan pemisahan Singapura dari Malaysia diambil secara perseorangan oleh Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj ketika beliau di London pada tahun 1965. Ketika itu Tunku Abdul Rahman bercuti selama 53 hari bagi mendapatkan rawatan di sebuah klinik di London.Tunku yang sedang kesakitan ketika itu, memberi arahan kepada timbalan beliau Tun Abdul Razak, untuk bertindak menyingkirkan Singapura daripada gugusan Malaysia. Abdullah Komunis berlagak lebih mengada-ngada apabila mendakwa Tun Razak (yang ketika itu menggunakan khidmat Dollah Komunis sebagai Setiausaha politik) telah membacakan sebahagian surat Tunku itu kepada Dollah Komunis sehinggakan Dollah Komunis merayu kepada Tun Razak supaya memujuk Tunku menimbang semula tindakannya. Kalaupun Tunku ada menulis surat semacam itu, tentulah penulisannya itu dibuat selepas berlaku peristiwa itu, kerana Tun Razak menerima arahan itu secara peribadi daripada Tunku yang ketika itu sedang berehat di 'London Clinic' di London. 



 
Keputusan menyingkir Singapura telah dilaksanakan pada Mei 1965, gara-gara tekanan yang menghantui Tunku disebabkan karenah perdana menteri Singapura, Lee Kuan Yew yang sedang mencuba ketika itu agar PAP menggantikan MCA sebagai parti sekutu Perikatan. Tunku tidak mahu melayan karenah Lee agar PAP menjadi parti utama orang Cina. Sewaktu itu Lee berlagak terlebih-lebih dalam merangka satu rencana membuat draf bagaimana Singapura patut keluar daripada Malaysia seandainya usaha beliau itu ditolak. Lee menjangkakan para menteri kabinet Malaysia dapat dipujuk menyebelahi karenahnya. 


 dan parti PAP pimpinannya enggan bertolak ansur dengan kerajaan Malaysia pimpinan Tunku Abdul Rahman.   


Tunku telah mengarahkan Tun Ismail terus pergi ke Singapura dan mendesak Mr. Lee menyerahkan dokumen persetujuan ahli kabinet Singapura mengenai perpisahan itu. Oleh kerana tidak ada sebarang dokumen rasmi mengenai perkara itu, adalah serba mungkin Dollah Komunis merujuk kepada satu surat yang ditulis pada tarikh yang lebih lewat pada kejadian itu -- selepas berlakunya satu perpisahan yang tidak dapat dielakkan. Ketika itu, segalanya sudah terlambat. Lagipun, apabila Tunku sudah membuat keputusannya, tidak mungkin di merobah pemikiran mengenai tindakannya.
 

Mr. Lee terjebak dalam satu perangkap bikinannya sendiri. Dia bergegas menelefon Ketua Setiausaha Kementerian Luar ketika itu yang akhirnya menjadi menteri luar Malaysia, Tan Sri Ghazali Shafie untuk campur tangan sambil menyebut dia tidak mengingini perpisahan dan Tunku dikatakannya tersilap tafsiran apa yang dimaksudkannya. Usaha Lee tidak berbaloi. Beliau tidak mahu mempercayai sesiapa kerana memikirkan perkara itu akan reda juga akhirnya. Apabila terserlah kemudiannya pada akhir Julai 1965 bahawa Tunku tidak mahu merobah pendiriannya, seperti pesanan Tun yang amat jelas mengenainya, barulah Mr. Lee mengumumkan perkara itu kepada ahli kabinetnya. Lee tidak mahu berpisah daripada Malaysia tetapi dia sudah tidak ada pilihan lain. Tetapi bukan semua anggota kabinet beliau sanggup menurunkan tandatangan mereka. Yang enggan ialah Timbalan Perdana Menteri, Dr. Toh Chin Chye dan Menteri Luar Mr. S. Rajaratnam. Dalam usaha terakhirnya Dr. Toh telah menulis sepucuk surat kepada Tunku dan berusaha bersemuka dengan Tunku untuk mengelakkan perpisahan itu. 

Tunku sanggup merobah pendirian hanya kalau Mr. Lee sanggup melepaskan jawatannya sebagai Perdana Menteri. Sejurus pulang kembali, Dr. Toh mendapati Mr. Rajaratnam sudahpun menurunkan tandatangannya kerana tidak mahu berdegil bersendirian dalam hal itu. Demikianlah yang diceritakan oleh Rajaratnam ketika saya menemui beliau seperti biasa di Institute of Southeast Asia Studies yang terletak dalam kampus Universiti Kebangsaan Singapura. Ketika itu Rajaratnam adalah seorang fellow kanan tetap pada tahun 1980-an. 

Kerana itu apabila keadaan genting datang meruncing, tidak ada orang lain di rantau ini yang dapat menandingi Tunku dalam menentukan tindakan kerasnya. Kalau ada sesiapa yang memang digusari oleh Tunku, orang itu ialah Sukarno seperti yang terserlah ketika bermulanya proses konfrontasi yang mengganyang Malaysia. Tunku berjaya menguasai keadaan dan melemahkan Mr. Lee dalam urusan hubungan Malaysia-Singapura. Tidak ada alasan yang lain lagi. Dalam memoir Mr. Lee dia ada a menyebut akan keperkasaan Tunku sebagai kelemahannya juga dan dia mengakui fenomena itu walaupun sudah jauh terlambat tempohnya. 


Lee Kuan Yew sering mendakwa orang Melayu hanya berjumlah 39 % sementara bukan Melayu 51 % dan melayakkan Lee Kuan Yew menjadi Perdana Menteri Malaysia sebagaimana saranan Ramanathan. Lee Kuan Yewmempersoalkan orang Melayu sebagai penduduk jati Malaysia, mereka sebenarnya adalah juga pendatang sebagaimana Cina dan India. Contoh yang diberikan ialah Syed Jaafar Albar, ahli politik Johor yang mempunyai darah campuran keturunan Arab.
Lee Kuan Yew menyalahkan Tunku dalam kegagalan konsep "Malaysian Malay". Tunku dikatakan telah terpengaruh dengan ketuanan Melayu yang diperjuangkan oleh beberapa pelampau Melayu dari 'ultra Malay' dan 'Young Turk'.
Sebaliknya, Lee Kuan Yew mewar-warkan konsep "Malaysian Malay" dan mendapat sambutan banyak parti di Semenanjung MalaysiaSabah danSarawak, kecuali MCA. Gagasan Lee Kuan Yew meliputi SingapuraPulau PinangMelaka, Sabah dan Sarawak.
Sebelum 1963, PAP hanya bertanding di Singapura sahaja dan Perikatan bertanding di Semenanjung Malaysia sahaja. Tapi pada 1963, Tan Siew Sin mendesak Perikatan bertanding di Singapura, namun UMNO kalah teruk. Tan Siew Sin merupakan Presiden MCA dan Menteri Kewangan Malaysia ketika itu. Pada 1964, Lee Kuan Yew mengarahkan PAP bertanding dalam pilihan raya kebangsaan di Semenanjung Malaysia bagi menentang MCA.
UMNO mahu Perlembagaan Singapura diubah bagi menjamin masa depan orang Melayu. Sedangkan Lee Kuan Yew sebagai pemimpin Singapura yang ada autoriti dalam pentadbiran negeri Singapura enggan berbuat demikian. Sebaliknya Lee Kuan Yew berjanji akan memperbaiki kehidupan orang Melayu melalui peluang pekerjaan, pendidikan dan skim perumahan.
Dalam projek perumahan, perkampungan Melayu di Singapura telah dihapuskan. Akibatnya, beberapa pergaduhan berlaku. Julai 1964, kira-kira 114 persatuan orang Melayu bertemu dengan Othman Wok iaitu Menteri Hal Ehwal Sosial Singapura bagi membincangkan kepincangan orang Melayu Singapura.

Tatkala itu, 12,000 orang Melayu mengadakan perarakan di jalan raya Singapura. Akhirnya tercetus rusuhan kaum antara Melayu dengan Cina di Singapura . Lebih 22 orang terbunuh, 200 cedera dan 1130 ditangkap. Bulan Ogos pula, sekali lagi pergaduhan berlaku. 8 terbunuh dan 60 cedera.


Kejadian ini meyakinkan Tunku bahawa dengan mengekalkan Singapura dalam Malaysia bakal mengundang rusuhan perkauman yang lebih dashyat lagi.

Oleh sebab inilah Tunku memisahkan Singapura & Malaysia kerana pergolakan yang berlaku dan kerana itu jugalah, Lee Kuan Yew Pernah menangis Di hadapan Puteri Elizaberth, atas kebijaksanaan Tunku, Lee Kuan Yew Hampir sedikit lagi akan dapat Malaysia..

Tetapi hairan Hari ini kita melihat Puak2 Melayu Pakatan Rakyat Menuding Jari dengan menuduh Tunku Sengaja menyerahkan Singapura kepada Parti PAP yang di naungi kaum cina. Apakah mereka sudah buta hati tidak tahu sejarah??
Benarlah kata Pepatah..

Jika mahu merosakkan Tanaman, Racunlah Akarnya..
Jika Mahu Merosakkan Bangsa, Racunilah Sejarah Mereka..

52 comments:

  1. rencana terbaik agar semua rakyat faham hakikat sebenarnya.ingat2 lupa pernah dlm tahun 80an seorang pemuda India beritau perkara ini, masa tu nak ke KL satu bas dgn dia, dia belajar di Singapura nak balik ke KL.dgn yakin dia kata Malaysia boleh ambil kembali Singapura.

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAP TIDAK AKN MEMERINTAH SEPERTI KITE lihat dlmPru 13 kerusi parlimen yg dibagi bertanding dlm pr walaupun menang semue tetapi tidak cukup untuk membetuk sebuah negare

      Delete
  2. lebih baik singapore keluar dari terus menimbulkan masalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jika lebih bijak pasti dapat kekalkan singapore. kurang bijak ambil jalan mudah pisah

      Delete
  3. lebih baik singapore stay dgn malaysia. benda2 nisemua dah dirncang dengan sengaja agaknya lah kot. huhu ntahlah.. allahualam

    ReplyDelete
  4. Sekarang aku paham mungkin itu juga yg terjadi dekat dap nak rampas Malaysia agar singpore boleh rampas Malaysia. ini tak mustahil

    ReplyDelete
  5. Saye suka artikel ini..faiz ni cikgu ye?

    ReplyDelete
  6. Tuan,

    Kena tiru CIna, walaupun di pukul teruk oleh Orang Portugal dan Inggris, Macau dan Hong Kong tidak diserah tapi dipajak 100 tahun. Tulisan tuan tidak dapat meyakinkan saya. Berulang dengan serah tanah Tanjung Pagar, berek Woodland dan kalah Pulau Batu Putih. Berlakura terang lagi di Malaysia, berapa banyak tanah hak Melayu tergadai kepada bukan Melayu. Bangsa Melayu dikianiti oleh pembesar Melayu yang berkuasa tak kira sultan, raja, UMNO atau PKR.

    ReplyDelete
    Replies
    1. negara cina pada masa tu berbeza dgn tanah melayu, tanah melayu terdiri dr pemerintahan byk negara(sekarang negeri) sedangkan negara cina di bawah satu pemerintahan je... lgpun singapura dah diletakkan bawah pemerintahan british lebih seabad lamenye sebelum tu...

      Delete
  7. oleh itu..,kita jangan sesekali bagi orang yang bukan melayu memerintah negara malaysia ni..kalau tak..,takut jadi rusuhan kaum pula..

    ReplyDelete
  8. masatu malaysia dah merdeka...perdana menteri tengku abdul rahman ...lee kuan yew bukan perdana menteri..paling kuat pun kt menteri jer,sekarang niii siapa memerintah dan siapa diperintah....yang memerintah umno plak tu....ini menunjukkan lemah dan bodohnya pemimpin melayu di bawah pimpinan umno sehingga tergadainya singapura.

    ReplyDelete
    Replies
    1. senang nye berkata pemimpin dahulu bodoh...u pandai sgt ke,skrg jawatan apa menteri?

      Delete
    2. mengaku je lah yg perdana2 menteri kita dulu semuanya bodoh2 dan hanya menjadi macai kepada British, terutamanya Madey Kutty dari Kerala, India tu..

      Delete
    3. bodoh nya pengomen sifool nih

      Delete
    4. jgn menghina org jika kita sendiri tidak tahu ape yg berlaku... cermin diri dulu sebelum kita mahu mengata org... sedih melihat org melayu berpecah belah...maki hamun sesuka hati... tanpa kira perasaan org lain... jgn igt jika kita di pihak "lawan" org melayu akan tetap jadi PM... buktinya di depan mata.... pihak mana menang kerusi paling byk...?? adakah pihak yg ahlinya ramai melayu.. Islam...?? jgn fikir waktu sekarang tetapi fikirlah untuk masa akan datang... di mana nasib org Melayu nnt... adakah kita mahu jadik seperti melayu di Singapura yg diinjak2... azan tidak lagi berkumandang... jika xpuas hati dengan kerajaan hatta NAJIB sekali pun suarakan dengan rasional bukan emosional... sy mmg xtau nk tadbir negara...sy serahkan pd yg pakar.. tp sy tetap positif.... dan mahu org melayu bersatu!

      Delete
    5. betullah ape bro ni ckp...yg penting jgn jd mcm singapore..melayu terpinggir...dap memang bersetongkol dgn pap..

      Delete
    6. tergadainya singapura? ko bute sejarah ke? masa tanah melayu merdeka ade x singapura? mase tu singapura dah jd negara asing bknn lg kepunyaan melayu... ko bace sejarah betui2.. singapura merdeka melalui pembentukan Malaysia, mase tu pun majoriti kt situ org cina... jd x pelik la kalo singapura keluar dr malaysia.

      Delete
  9. singapura tidak patut berpisah dengan Malaysia...kalau la Tunku xdpt mengawal Singapura disebabkan rusuhan kaum di sana, Tunku perlu membuat satu perjanjian menang-menang dengan pemimpin Singapura Lee Kuan Yew.. Contohnya memberi keistimewaan khas kepada rakyat Malaysia yg berada di Singapura atau melawat Singapura berbanding negara lain..kita perlu lihat bagaimana orang Melayu sanggup memberi kerakyatan secara jus soli kepada orang Cina dan India, dan orang cina dan India ini bersetuju membenarkan ketuanan Melayu dalam Perlembagaan Malaysia pada hari ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. perjanjian kontrak sosial tu cuma antara penduduk bkn bumiputera dgn penduduk bumiputera di tanah melayu je x termasuk singapura.. perjanjian tu jd sebelum pembentukan malaysia / kemerdekaan singapura... jd penduduk singapura x tertakluk pd perjanjian kontrak sosial...

      Delete
  10. Saya setuju Tunku tidak patut mengeluarkan Singapura drpd Malaysia. Adakah Tunku tidak nampak yang Singapura itu berada di laluan perkapalan paling strategik di dunia. Menghubungkan Timur dan Barat. Disebabkan inilah Amerika telah membantu menaikkan ekonomi Singapura yang mana kita dapat lihat ekonomi Singapura adalah jauh lebih baik berbanding negara kita. Singapura telah menjadi pusat penyimpanan minyak bagi rantau Asia walhal mereka tiada minyak pun. Disebabkan kedudukan yang strategik ini, Singapura telah berjaya menggunakan sumber simpanan minyak yang ada utk mewujudkan banyak kilang petrokimia yg lebih maju dr Malaysia. Lee Kuan Yew semmgnye telah nmpk masa depan Singapura yg mane Tunku tidak nmpk. Adakah kita sggp membiarkan pemimpin kita sering melakukan kesilapam yg besar lg?

    ReplyDelete
  11. Saya sangat setuju dengan pendapat Encik Yusrin Yusof. Siapa yang diperintah dan siapa yang memerintah pada masa itu. Kita yang lemah kerana mengikut telunjuk kaum minoriti dan kita sendiri tidak dalam menegakkan undang undang islam.

    ReplyDelete
  12. melayu Islam harus maju dalam segala bidang supaya tidak mudah ditipu dan diperkotak katikkan oleh bangsa asing. jgn asyik herhibur shja..nti akan lemah,lalai,dan dungu.

    ReplyDelete
  13. baek org islam b'gabung skrg...buat peraturan baru,jgn kutuk saudare sendiri..comfirm islam maju,mcm iran,iraq,perancis n laen2 lg..kan itu negare islam yg maju...kena ingat org kafir jgn p'caye dgn janji manis diaorg,lagi2 yahudi...

    ReplyDelete
  14. ckap snang la,bkan korang yg ditempat tunku..hahaha

    ReplyDelete
  15. Macam mana nasib sebuah pulau yg kemudia menjadi sebuah negara ditentukan oleh tunku seorang sj? Wallahualam

    ReplyDelete
  16. tungku membuat keputusan dengan sikap tidak memikirkan masa hadapan. dan tungku bukan dari kalangan spesis pemimpin berani. hari ini umno pula dah khianati melayu dengan menjual 1.3 juta hektar tanah melayu kepada bukan melayu. umno dari zaman sebelum merdeka hingga ke hari ini adalah pengkhianat melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu nasib baik UMNO yg pegang, kalo PAP atau DAP yg pegang, x tau la berape byk lg tanah tergadai...

      Delete
  17. Banyak cara lain lg bkn dgn jalan keluarkan singapura dr malaysia. krn takut hilang kuasa umno sggup menjual negara. tergamaknya. habis nanti dap kuat di malaysia nak buang penang plak ker..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. nampaknya kritikan anda sgt berat sebelah... umno hanyalah sebuah parti... keputusan itu dibuat oleh Tunku secara berseorangan.... jangan hanya baca secara dasar dan kemudian dengan senang kita mengadili org lain... harus baca dari byk sumber.. buat kaji selidik mengapa perkara itu terjadi...fikir secara rasional selepas itu baru kita akan dapat jawapanya... untuk soalan saudara jawapannya sudah anda jawab... perkara itu mungkin akan terjadi jika melayu sesama melayu bertelagah untuk merebut kuasa... yg sengsara adalah rakyat....jadi renung2kanlah...

      Delete
  18. bersatulah org melayu...bila kita bersatu... segalanya dapat kita kecapi... jgnlah kita hanya gila kuasa sehingga sanggup menggadai maruah bangsa... cukuplah singapura saja yg tergadai.. tidak sanggup melihat malaysia juga tergadai sebagai negara Islam... :(

    ReplyDelete
  19. salam....ini pendapat saya, melayu ke cina ke india ke iban ke kdazan ke org asli ke, smua layak utk jd perdana menteri..asalkan mereka MUSLIM,bijaksana n patuh pda ajaran Allah...kita tidak tahu perkara yg sebenarnye berlaku pd waktu itu...itu takdir Allah...xperlu nk ungkit2 perkara yg lepas krn dikhuatiri kita jd golongan yg tidak redha ngn ketentuan Allah...tidak perlu bergaduh atas apa yg telah berlaku...skrg ni........kita kene ambil pengajaran n baiki kelemahan yg ada...yg paling penting.....kene igt,ALLAH sntiasa ada utk hamba2nya yg ikhlas dan taat mperjuangkan agamaNYA.

    ReplyDelete
  20. betul..rencana ni sgt bagus n baik utk sesiapa yang x tau sejarah..bersyukur dgn negara kita yg aman dgn pimpinan org melayu dan ingat DAP sggup buat papa sahaja demi dptkan Malaysia. kitalah org melayu yg kena pertahan kedaulatan negara kita.. PKR hanya boneka DAP.anwar diulit mimpi nk jd perdana menteri... x sedar negara sndri hampir tergadai..kita perlu kuat dr segi ekonomi dan bersatu hati..jika tidak kita akan merempat di bumi sndiri..inagt lagu warisan..ank kecil main api... bangunlah org melayu ..jgn mudah lupa dan alpa...

    ReplyDelete
  21. siapa Tunku Abdul Rahman yang pandai2 jual Singapore? Mana kuasa Sultan? mana PERKASA????


    Aku cabar UMNO keluarkan semua negeri di Malaysia jadi Negara. Biarkan Johor menjadi negara UMNO. kah3.


    Kelentong UMNO. Cerita di atas adalah hanya kelentong. Kalau nak racun bangsa, racunlah sejarahnya. ha3..... sebab apa baru sekarang ada cerita mengarut ini????? sebab inilah racun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab sekarang ramai yg yg mempersoalkan tindakan tunku... bile pulak tunku jual singapore? singapore dah lame terjual sebelum kewujudan UMNO lg malah sebelum tunku dilahirkan lg.. singapore pd mase tu dah jd tanah jajahan atau negara bawah naungan british, negara tanpa sultan...

      Delete
  22. Korang tak paham ke.lee kuan yew nak jadi perdana menteri malaysia.malaysia kan negara islam.menteri juga mesti islam.kalau menteri non muslim bermakna malaysia bukan negara islam.

    ReplyDelete
  23. ape2 pon, tu semua dah berlaku, sejarah tetap sejarah..yang patot difikirkan ialah mase depan.

    ReplyDelete
  24. Ngeri sungguh mengeri kan....

    Kalau la BN dpt mandat 2/3 ari pu13 tak ke nayaaa ?
    Yg pasti sememangnye, "kepimpinan melalui teladan" dr zaman tunku lagiii...
    padang sentul pun org dlm parti tu jgak da jual kt bintai, bukit beruntung pun org dr parti tu jgak, tanah projek udang kt utara pun dr parti samaaaa...jgn cakap tanah padang golf lagiii...perabes depa yg ade power juaaal..

    Kat kelate pas juai depa marah pasai xde komiseeen le tu koooot kehkehkeh

    ReplyDelete
  25. Sultan Brunei, Sultan Omar Ali pernah berkata kpd Lee Kuan Yu setelah singapura keluar "Kamu sudah seperti Brunei. Itu adalah lebih baik untuk kamu" . Realitinya skrg: dua2 negara tsb maju. Nilai matawang semakin tinggi. Bijak juga Sultan Brunei masa tu..boleh meramalkan apa akibat..

    ReplyDelete
  26. untung aje singp lepas dari malaysia, kalo kaga mah ud makin deket aja tuh malaysia ama batam, lama2 bisa batam lu sikat selain batik nyet

    ReplyDelete
  27. Kalo tak malaysia mesti jd nama Republic Malaysia..owg melayu makin teruk la,bngsa melayu entah kelas ke berapa?kalo dah bangsa C Memerintah, Yg skrg org melayu dpt kelebihan mcm2,pn msh x syukur..msh nk wat mcm2..yg melemahkan melayu,bangsa melayu sendiri,yg jd racun pn bangsa melayu sendiri

    ReplyDelete
  28. saya tidak akan menikmati kesenangan hidup sekarang sekiranya singapura masih dalam malaysia. Lee Kuan Yew akan terus menegakan Malaysian Malaysia. Bermakna tiada hak keistimewaan orang Melayu. Tiada biasiswa untuk saya ke luar negeri dan akhirnya dapat kerja bagus. Kebanyakan kawan china saya lebih berjaya dlm exam SPM tapi mereka tak dapat basiswa kerajaan. Perkara yg sama berlaku pada kebanyakan org melayu yg lain . Mereka dapat biasiswa, kerutamaan dlm kerja , bantuan sebab mereka org melayu. Tapi sayang nya mereka org yg tak mengenang budi .

    ReplyDelete
  29. Melayu..melayu...dh kena tipu dgn PAP zaman skrng nk kena tipu dgn DAP plak...tengok penang la?? Stupidddd, pcya dgn anwr djal.

    ReplyDelete
  30. Belajarlah dan gunalah bahasa arab agar mereka tidak faham apa yg kita cakap antara kita.. Sepertimana kita tidak faham apa mereka ckp antara mereka.

    ReplyDelete
  31. Tunku abdul rahman mak dia siam.kt umah dia cakap siam. Xpatut dia jd memimpin org melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tanah melayu ni pelbagai bangse n rumpun,,,siapa melayu yg sebnar kalau encik akid kate tunku tk patot jd pemimpin,,mcm selangor n johor ade keturunan jawa,banjar,bugis,,utara pulak siam, mamak, siape pemimpin melayu yg sebnar2 lau bukan dari bngse2 ni sendiri,,,

      Delete
  32. yg betulnya tunku pernah minta orang melayu hapus umno....ape jawapan org umno?ini bukan fitnah tapi ini fakta....yg keluarkan berita ni pun bukan harakah tapi utusan meloya sendiri!mcm mne tu macai2 umno sekalian?

    ReplyDelete
  33. Anda komen lah seberapa banyak pun di sini... Pemimpin,Pemerintah & sebagainya tidak akan dengar... Serta bangsa melayu tetap juga tertindas oleh politik & bangsa asing... Sebabnya hanya komen semata-mata & tidak ada apa yg akan berlaku untuk perubahan...

    ReplyDelete

Gunakan akal dan budi untuk menulis. Terima Kasih Tuan..

About Me

Followers