HOME

Thursday, February 9, 2012

Ini Jawapan Mengapa Singapura Dikeluarkan Dari Malaysia!!





 Keputusan pemisahan Singapura dari Malaysia diambil secara perseorangan oleh Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj ketika beliau di London pada tahun 1965. Ketika itu Tunku Abdul Rahman bercuti selama 53 hari bagi mendapatkan rawatan di sebuah klinik di London.Tunku yang sedang kesakitan ketika itu, memberi arahan kepada timbalan beliau Tun Abdul Razak, untuk bertindak menyingkirkan Singapura daripada gugusan Malaysia. Abdullah Komunis berlagak lebih mengada-ngada apabila mendakwa Tun Razak (yang ketika itu menggunakan khidmat Dollah Komunis sebagai Setiausaha politik) telah membacakan sebahagian surat Tunku itu kepada Dollah Komunis sehinggakan Dollah Komunis merayu kepada Tun Razak supaya memujuk Tunku menimbang semula tindakannya. Kalaupun Tunku ada menulis surat semacam itu, tentulah penulisannya itu dibuat selepas berlaku peristiwa itu, kerana Tun Razak menerima arahan itu secara peribadi daripada Tunku yang ketika itu sedang berehat di 'London Clinic' di London. 



 
Keputusan menyingkir Singapura telah dilaksanakan pada Mei 1965, gara-gara tekanan yang menghantui Tunku disebabkan karenah perdana menteri Singapura, Lee Kuan Yew yang sedang mencuba ketika itu agar PAP menggantikan MCA sebagai parti sekutu Perikatan. Tunku tidak mahu melayan karenah Lee agar PAP menjadi parti utama orang Cina. Sewaktu itu Lee berlagak terlebih-lebih dalam merangka satu rencana membuat draf bagaimana Singapura patut keluar daripada Malaysia seandainya usaha beliau itu ditolak. Lee menjangkakan para menteri kabinet Malaysia dapat dipujuk menyebelahi karenahnya. 


 dan parti PAP pimpinannya enggan bertolak ansur dengan kerajaan Malaysia pimpinan Tunku Abdul Rahman.   


Tunku telah mengarahkan Tun Ismail terus pergi ke Singapura dan mendesak Mr. Lee menyerahkan dokumen persetujuan ahli kabinet Singapura mengenai perpisahan itu. Oleh kerana tidak ada sebarang dokumen rasmi mengenai perkara itu, adalah serba mungkin Dollah Komunis merujuk kepada satu surat yang ditulis pada tarikh yang lebih lewat pada kejadian itu -- selepas berlakunya satu perpisahan yang tidak dapat dielakkan. Ketika itu, segalanya sudah terlambat. Lagipun, apabila Tunku sudah membuat keputusannya, tidak mungkin di merobah pemikiran mengenai tindakannya.
 

Mr. Lee terjebak dalam satu perangkap bikinannya sendiri. Dia bergegas menelefon Ketua Setiausaha Kementerian Luar ketika itu yang akhirnya menjadi menteri luar Malaysia, Tan Sri Ghazali Shafie untuk campur tangan sambil menyebut dia tidak mengingini perpisahan dan Tunku dikatakannya tersilap tafsiran apa yang dimaksudkannya. Usaha Lee tidak berbaloi. Beliau tidak mahu mempercayai sesiapa kerana memikirkan perkara itu akan reda juga akhirnya. Apabila terserlah kemudiannya pada akhir Julai 1965 bahawa Tunku tidak mahu merobah pendiriannya, seperti pesanan Tun yang amat jelas mengenainya, barulah Mr. Lee mengumumkan perkara itu kepada ahli kabinetnya. Lee tidak mahu berpisah daripada Malaysia tetapi dia sudah tidak ada pilihan lain. Tetapi bukan semua anggota kabinet beliau sanggup menurunkan tandatangan mereka. Yang enggan ialah Timbalan Perdana Menteri, Dr. Toh Chin Chye dan Menteri Luar Mr. S. Rajaratnam. Dalam usaha terakhirnya Dr. Toh telah menulis sepucuk surat kepada Tunku dan berusaha bersemuka dengan Tunku untuk mengelakkan perpisahan itu. 

Tunku sanggup merobah pendirian hanya kalau Mr. Lee sanggup melepaskan jawatannya sebagai Perdana Menteri. Sejurus pulang kembali, Dr. Toh mendapati Mr. Rajaratnam sudahpun menurunkan tandatangannya kerana tidak mahu berdegil bersendirian dalam hal itu. Demikianlah yang diceritakan oleh Rajaratnam ketika saya menemui beliau seperti biasa di Institute of Southeast Asia Studies yang terletak dalam kampus Universiti Kebangsaan Singapura. Ketika itu Rajaratnam adalah seorang fellow kanan tetap pada tahun 1980-an. 

Kerana itu apabila keadaan genting datang meruncing, tidak ada orang lain di rantau ini yang dapat menandingi Tunku dalam menentukan tindakan kerasnya. Kalau ada sesiapa yang memang digusari oleh Tunku, orang itu ialah Sukarno seperti yang terserlah ketika bermulanya proses konfrontasi yang mengganyang Malaysia. Tunku berjaya menguasai keadaan dan melemahkan Mr. Lee dalam urusan hubungan Malaysia-Singapura. Tidak ada alasan yang lain lagi. Dalam memoir Mr. Lee dia ada a menyebut akan keperkasaan Tunku sebagai kelemahannya juga dan dia mengakui fenomena itu walaupun sudah jauh terlambat tempohnya. 


Lee Kuan Yew sering mendakwa orang Melayu hanya berjumlah 39 % sementara bukan Melayu 51 % dan melayakkan Lee Kuan Yew menjadi Perdana Menteri Malaysia sebagaimana saranan Ramanathan. Lee Kuan Yewmempersoalkan orang Melayu sebagai penduduk jati Malaysia, mereka sebenarnya adalah juga pendatang sebagaimana Cina dan India. Contoh yang diberikan ialah Syed Jaafar Albar, ahli politik Johor yang mempunyai darah campuran keturunan Arab.
Lee Kuan Yew menyalahkan Tunku dalam kegagalan konsep "Malaysian Malay". Tunku dikatakan telah terpengaruh dengan ketuanan Melayu yang diperjuangkan oleh beberapa pelampau Melayu dari 'ultra Malay' dan 'Young Turk'.
Sebaliknya, Lee Kuan Yew mewar-warkan konsep "Malaysian Malay" dan mendapat sambutan banyak parti di Semenanjung MalaysiaSabah danSarawak, kecuali MCA. Gagasan Lee Kuan Yew meliputi SingapuraPulau PinangMelaka, Sabah dan Sarawak.
Sebelum 1963, PAP hanya bertanding di Singapura sahaja dan Perikatan bertanding di Semenanjung Malaysia sahaja. Tapi pada 1963, Tan Siew Sin mendesak Perikatan bertanding di Singapura, namun UMNO kalah teruk. Tan Siew Sin merupakan Presiden MCA dan Menteri Kewangan Malaysia ketika itu. Pada 1964, Lee Kuan Yew mengarahkan PAP bertanding dalam pilihan raya kebangsaan di Semenanjung Malaysia bagi menentang MCA.
UMNO mahu Perlembagaan Singapura diubah bagi menjamin masa depan orang Melayu. Sedangkan Lee Kuan Yew sebagai pemimpin Singapura yang ada autoriti dalam pentadbiran negeri Singapura enggan berbuat demikian. Sebaliknya Lee Kuan Yew berjanji akan memperbaiki kehidupan orang Melayu melalui peluang pekerjaan, pendidikan dan skim perumahan.
Dalam projek perumahan, perkampungan Melayu di Singapura telah dihapuskan. Akibatnya, beberapa pergaduhan berlaku. Julai 1964, kira-kira 114 persatuan orang Melayu bertemu dengan Othman Wok iaitu Menteri Hal Ehwal Sosial Singapura bagi membincangkan kepincangan orang Melayu Singapura.

Tatkala itu, 12,000 orang Melayu mengadakan perarakan di jalan raya Singapura. Akhirnya tercetus rusuhan kaum antara Melayu dengan Cina di Singapura . Lebih 22 orang terbunuh, 200 cedera dan 1130 ditangkap. Bulan Ogos pula, sekali lagi pergaduhan berlaku. 8 terbunuh dan 60 cedera.


Kejadian ini meyakinkan Tunku bahawa dengan mengekalkan Singapura dalam Malaysia bakal mengundang rusuhan perkauman yang lebih dashyat lagi.

Oleh sebab inilah Tunku memisahkan Singapura & Malaysia kerana pergolakan yang berlaku dan kerana itu jugalah, Lee Kuan Yew Pernah menangis Di hadapan Puteri Elizaberth, atas kebijaksanaan Tunku, Lee Kuan Yew Hampir sedikit lagi akan dapat Malaysia..

Tetapi hairan Hari ini kita melihat Puak2 Melayu Pakatan Rakyat Menuding Jari dengan menuduh Tunku Sengaja menyerahkan Singapura kepada Parti PAP yang di naungi kaum cina. Apakah mereka sudah buta hati tidak tahu sejarah??
Benarlah kata Pepatah..

Jika mahu merosakkan Tanaman, Racunlah Akarnya..
Jika Mahu Merosakkan Bangsa, Racunilah Sejarah Mereka..

160 comments:

  1. rencana terbaik agar semua rakyat faham hakikat sebenarnya.ingat2 lupa pernah dlm tahun 80an seorang pemuda India beritau perkara ini, masa tu nak ke KL satu bas dgn dia, dia belajar di Singapura nak balik ke KL.dgn yakin dia kata Malaysia boleh ambil kembali Singapura.

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAP TIDAK AKN MEMERINTAH SEPERTI KITE lihat dlmPru 13 kerusi parlimen yg dibagi bertanding dlm pr walaupun menang semue tetapi tidak cukup untuk membetuk sebuah negare

      Delete
    2. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.

      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.


      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.

      Delete
  2. lebih baik singapore keluar dari terus menimbulkan masalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jika lebih bijak pasti dapat kekalkan singapore. kurang bijak ambil jalan mudah pisah

      Delete
    2. Tunku buat kesilapan BESAR

      Delete
  3. lebih baik singapore stay dgn malaysia. benda2 nisemua dah dirncang dengan sengaja agaknya lah kot. huhu ntahlah.. allahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. dirancang dgn sengaja utk ape?

      Delete
    2. apa maksud lebih baimk singapore stay dgn malaysia? kalau hal ni berlaku azan pon aku x leh nak dgr hari2!

      Delete
    3. politician is very dirty.. walaupun diwar warkan istilahnya menyebelahi rakyat untuk raykat, hakikatnya tetap terselit kepentingan peribadi. Sukar untuk percaya bahawasanya politik itu murni semurninya...



      Delete
    4. Di singapore banyak cina... kalau digabung silap2 melayu akan ditindas di negara sendiri

      Delete
    5. Masa tu melayu kurang bijak. Keputusan tungku adalah kerana memikirkan situasi huru hara yh ditimbulkan oleh PAP. Kita ada askar, polis.. kenapa nak takut?

      Delete
    6. memang kita ada polis askar tp anda kena paham jumlah rakyat tidak sama dengan jumlah anggota, bila rusuhan tidak dapat mengawal dan mengakibatkan banyak terkorban jadi tunku amik jalan memisahkan

      Delete
  4. Sekarang aku paham mungkin itu juga yg terjadi dekat dap nak rampas Malaysia agar singpore boleh rampas Malaysia. ini tak mustahil

    ReplyDelete
  5. Saye suka artikel ini..faiz ni cikgu ye?

    ReplyDelete
  6. Tuan,

    Kena tiru CIna, walaupun di pukul teruk oleh Orang Portugal dan Inggris, Macau dan Hong Kong tidak diserah tapi dipajak 100 tahun. Tulisan tuan tidak dapat meyakinkan saya. Berulang dengan serah tanah Tanjung Pagar, berek Woodland dan kalah Pulau Batu Putih. Berlakura terang lagi di Malaysia, berapa banyak tanah hak Melayu tergadai kepada bukan Melayu. Bangsa Melayu dikianiti oleh pembesar Melayu yang berkuasa tak kira sultan, raja, UMNO atau PKR.

    ReplyDelete
    Replies
    1. negara cina pada masa tu berbeza dgn tanah melayu, tanah melayu terdiri dr pemerintahan byk negara(sekarang negeri) sedangkan negara cina di bawah satu pemerintahan je... lgpun singapura dah diletakkan bawah pemerintahan british lebih seabad lamenye sebelum tu...

      Delete
  7. oleh itu..,kita jangan sesekali bagi orang yang bukan melayu memerintah negara malaysia ni..kalau tak..,takut jadi rusuhan kaum pula..

    ReplyDelete
  8. masatu malaysia dah merdeka...perdana menteri tengku abdul rahman ...lee kuan yew bukan perdana menteri..paling kuat pun kt menteri jer,sekarang niii siapa memerintah dan siapa diperintah....yang memerintah umno plak tu....ini menunjukkan lemah dan bodohnya pemimpin melayu di bawah pimpinan umno sehingga tergadainya singapura.

    ReplyDelete
    Replies
    1. senang nye berkata pemimpin dahulu bodoh...u pandai sgt ke,skrg jawatan apa menteri?

      Delete
    2. mengaku je lah yg perdana2 menteri kita dulu semuanya bodoh2 dan hanya menjadi macai kepada British, terutamanya Madey Kutty dari Kerala, India tu..

      Delete
    3. bodoh nya pengomen sifool nih

      Delete
    4. jgn menghina org jika kita sendiri tidak tahu ape yg berlaku... cermin diri dulu sebelum kita mahu mengata org... sedih melihat org melayu berpecah belah...maki hamun sesuka hati... tanpa kira perasaan org lain... jgn igt jika kita di pihak "lawan" org melayu akan tetap jadi PM... buktinya di depan mata.... pihak mana menang kerusi paling byk...?? adakah pihak yg ahlinya ramai melayu.. Islam...?? jgn fikir waktu sekarang tetapi fikirlah untuk masa akan datang... di mana nasib org Melayu nnt... adakah kita mahu jadik seperti melayu di Singapura yg diinjak2... azan tidak lagi berkumandang... jika xpuas hati dengan kerajaan hatta NAJIB sekali pun suarakan dengan rasional bukan emosional... sy mmg xtau nk tadbir negara...sy serahkan pd yg pakar.. tp sy tetap positif.... dan mahu org melayu bersatu!

      Delete
    5. betullah ape bro ni ckp...yg penting jgn jd mcm singapore..melayu terpinggir...dap memang bersetongkol dgn pap..

      Delete
    6. tergadainya singapura? ko bute sejarah ke? masa tanah melayu merdeka ade x singapura? mase tu singapura dah jd negara asing bknn lg kepunyaan melayu... ko bace sejarah betui2.. singapura merdeka melalui pembentukan Malaysia, mase tu pun majoriti kt situ org cina... jd x pelik la kalo singapura keluar dr malaysia.

      Delete
    7. Semua politik kotor tapi kita memerlukan politik untuk menjaga keamanan negara.singapura adalah duri dalam daging..lihat skrang kita boleh bergerak tanpa dia..penyikiran singapura adalah satu tindakan yg teramat bijak..

      Delete
    8. Kalau sesiapa yang suka menghina dan maki hamun baik korang sendiri yg jd perdana menteri klu dh bagus sngt diri tu... ni lh masalah orng melayu suka sngt buruk buruk kan orng melayu sendiri, entah ape yg x puas hati pun xtahu lh... disebabkn orng melayu ni lh yg selalu nk dengki dengan orang melayu, orang luar mudah nk ambil kesempatan dn menindas orng melayu... Cuba lh klu orang melayu bersatu hati tidak kira apepun..

      Delete
    9. Kalau sesiapa yang suka menghina dan maki hamun baik korang sendiri yg jd perdana menteri klu dh bagus sngt diri tu... ni lh masalah orng melayu suka sngt buruk buruk kan orng melayu sendiri, entah ape yg x puas hati pun xtahu lh... disebabkn orng melayu ni lh yg selalu nk dengki dengan orang melayu, orang luar mudah nk ambil kesempatan dn menindas orng melayu... Cuba lh klu orang melayu bersatu hati tidak kira apepun..

      Delete
    10. Lisanna bangang..simple

      Delete
    11. ngokngek poyotuikoloikjuhygi

      Delete
  9. singapura tidak patut berpisah dengan Malaysia...kalau la Tunku xdpt mengawal Singapura disebabkan rusuhan kaum di sana, Tunku perlu membuat satu perjanjian menang-menang dengan pemimpin Singapura Lee Kuan Yew.. Contohnya memberi keistimewaan khas kepada rakyat Malaysia yg berada di Singapura atau melawat Singapura berbanding negara lain..kita perlu lihat bagaimana orang Melayu sanggup memberi kerakyatan secara jus soli kepada orang Cina dan India, dan orang cina dan India ini bersetuju membenarkan ketuanan Melayu dalam Perlembagaan Malaysia pada hari ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. perjanjian kontrak sosial tu cuma antara penduduk bkn bumiputera dgn penduduk bumiputera di tanah melayu je x termasuk singapura.. perjanjian tu jd sebelum pembentukan malaysia / kemerdekaan singapura... jd penduduk singapura x tertakluk pd perjanjian kontrak sosial...

      Delete
    2. Syg.. sptotnya lbh sabar.. singapura adlh ngeri trbaik.. kalau x xkn stamford raffless sggup jajah sngapura.. rusuhan kaum bkn alasan smata2 krna pglibtan adlh antra org cina dan melayu.. lee kuan yew jga msti xsnng duduk.. dye jga akn pikir cra pnyelesaianya.. tp smuanya trlmbt krna tndkn trburu2 tgku.. apepom smuanya dah brlaku.. sjrah ttp sjarah..

      Delete
    3. Nasi dah jadi bubur....Tunku buat kesilapan paling BESAR dalam sejarah Malaysia

      Delete
    4. hehehe...buat perjanjian 'win-win situation' dgn Lee Kuan Yew??...hehehe

      Delete
  10. Saya setuju Tunku tidak patut mengeluarkan Singapura drpd Malaysia. Adakah Tunku tidak nampak yang Singapura itu berada di laluan perkapalan paling strategik di dunia. Menghubungkan Timur dan Barat. Disebabkan inilah Amerika telah membantu menaikkan ekonomi Singapura yang mana kita dapat lihat ekonomi Singapura adalah jauh lebih baik berbanding negara kita. Singapura telah menjadi pusat penyimpanan minyak bagi rantau Asia walhal mereka tiada minyak pun. Disebabkan kedudukan yang strategik ini, Singapura telah berjaya menggunakan sumber simpanan minyak yang ada utk mewujudkan banyak kilang petrokimia yg lebih maju dr Malaysia. Lee Kuan Yew semmgnye telah nmpk masa depan Singapura yg mane Tunku tidak nmpk. Adakah kita sggp membiarkan pemimpin kita sering melakukan kesilapam yg besar lg?

    ReplyDelete
    Replies
    1. APA TUJUAN SEBENAR SINGAPURA BERGABUNG DENGAN MALAYSIA ??


      Semasa mendapat Kemerdekaan pada 1957, British telah memberi tempoh percubaan selama 10 tahun kepada Tunku untuk mentadbir Malaysia.. Dalam tempoh itu, jika terjadinya rusuhan kaum, British akan mengambil alih semula pentadbiran Malaysia..

      Itu lah yang cuba dilakukan oleh Lee Kuan Yew pada 1964 di singapura.. membuat huru hara.. agar British masuk semula di Malaysia.. dan lama-kelamaan kuasa pentadbiran mungkin diberikan kepada PAP..

      "Peluang" itu yang cuba digunakan oleh Lee Kuan Yew untuk mendapatkan Malaysia..

      "Peluang" yang sama telah digunakan oleh Lim Yew Hock semasa mendapat kuasa pentadbiran Singapura dari British 1956..

      Hanya 1 perkara sahaja yang boleh menyelamatkan sebahagian besar Malaysia.. Iaitu Tunku meluluskan permohonan Singapura untuk keluar dari Malaysia bagi mengelakkan rusuhan kaum di Singapura dari merebak ke Malaysia..

      Jika rusuhan kaum di Singapura pada 1964 merebak ke seluruh Malaysia , dan British mula ambil alih pentadbiran semula.. Apakah Malaysia akan lebih baik dari hari ini??

      Kita selalu persoalkan.. Kenapa Tunku keluarkan Singapura dari Malaysia 1965?

      Kita tak pernah persoalkan.. Apa tujuan sebenar Singapura masuk Malaysia 1963???



      1956 - Lim Yew Hock menjadi Ketua Menteri Singapura.

      1959 - Lee Kuan Yew menjadi Ketua Menteri Singapura.

      1963 - Singapura bergabung dengan Malaysia.

      1964 - Rusuhan di Singapura.

      Kemungkinan Jika Tunku Mengekalkan Singapura...........

      1965 - Rusuhan Kaum di Malaysia.

      1966 - British ambil alih pemerintahan.

      1967 - Lee Kuan Yew Perdana Menteri Malaysia Kedua.......???

      2014 - ????

      Tunku membuat keputusan yang salah @ Tunku adalah bijak..

      Nilaikan sendiri..

      Delete
    2. Apa yg diperkatakan memang tepat...ada sebb mengapa tunku buat seperti itu..tunku seMemangnya bijak,kita terselamat..daripada ht yg busuk dari.lee kuan yew..sebb itu la kerakyatan terhadap pendatang seperti cina & india diketatkan..ini rancangan british juga,menganggap org melayu x pandai mengawal bangsa cina & india..tetapi kita bangsa melayu bijak..seperti perang keatas melaka..siapa yg memberi laluan laut kpd portugis bukan perdagang cina..ingat cina ingat sikap memberontak..mereka berdendam x tumpah seperti yahudi-zionis...

      Delete
    3. Ko baca skrip yg dah disediakan oleh kerajaan..inilah alasan2 yg dididik kpd kita masa di sekolah. Apa yg sebenarnya berlaku....hanya Tunku saja yg tahu.

      Delete
    4. Skrip apa tuan/puan..sejarah la tu..di Malaysia ni tu la sejarah dia..kalau baca Pulau Temasek punya mungkin lain pulak ceritanya...bukan Tunku saja tahu tuan/puan..ramai tahu..kalau masih dalam Malaysia kemungkinan 13 Mei akan berlaku berkali2 rasanya....wallahualam

      Delete
    5. Betul tu,lepas saya baca komen2 semua,ada sesuatu benda yg saya dapat,kadang2 mengorbanka sesuatu yg kecil itu lebih baik,demi menyelamatkn sesuatu yg besar

      Delete
  11. Saya sangat setuju dengan pendapat Encik Yusrin Yusof. Siapa yang diperintah dan siapa yang memerintah pada masa itu. Kita yang lemah kerana mengikut telunjuk kaum minoriti dan kita sendiri tidak dalam menegakkan undang undang islam.

    ReplyDelete
  12. melayu Islam harus maju dalam segala bidang supaya tidak mudah ditipu dan diperkotak katikkan oleh bangsa asing. jgn asyik herhibur shja..nti akan lemah,lalai,dan dungu.

    ReplyDelete
  13. baek org islam b'gabung skrg...buat peraturan baru,jgn kutuk saudare sendiri..comfirm islam maju,mcm iran,iraq,perancis n laen2 lg..kan itu negare islam yg maju...kena ingat org kafir jgn p'caye dgn janji manis diaorg,lagi2 yahudi...

    ReplyDelete
  14. ckap snang la,bkan korang yg ditempat tunku..hahaha

    ReplyDelete
  15. Macam mana nasib sebuah pulau yg kemudia menjadi sebuah negara ditentukan oleh tunku seorang sj? Wallahualam

    ReplyDelete
  16. tungku membuat keputusan dengan sikap tidak memikirkan masa hadapan. dan tungku bukan dari kalangan spesis pemimpin berani. hari ini umno pula dah khianati melayu dengan menjual 1.3 juta hektar tanah melayu kepada bukan melayu. umno dari zaman sebelum merdeka hingga ke hari ini adalah pengkhianat melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu nasib baik UMNO yg pegang, kalo PAP atau DAP yg pegang, x tau la berape byk lg tanah tergadai...

      Delete
    2. Sekarang ni da thun 2018, PH da jadi tampuk kepimpinan, tengokla sendiri apa da jadi. Kechoh sana sni

      Delete
  17. Banyak cara lain lg bkn dgn jalan keluarkan singapura dr malaysia. krn takut hilang kuasa umno sggup menjual negara. tergamaknya. habis nanti dap kuat di malaysia nak buang penang plak ker..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. nampaknya kritikan anda sgt berat sebelah... umno hanyalah sebuah parti... keputusan itu dibuat oleh Tunku secara berseorangan.... jangan hanya baca secara dasar dan kemudian dengan senang kita mengadili org lain... harus baca dari byk sumber.. buat kaji selidik mengapa perkara itu terjadi...fikir secara rasional selepas itu baru kita akan dapat jawapanya... untuk soalan saudara jawapannya sudah anda jawab... perkara itu mungkin akan terjadi jika melayu sesama melayu bertelagah untuk merebut kuasa... yg sengsara adalah rakyat....jadi renung2kanlah...

      Delete
  18. bersatulah org melayu...bila kita bersatu... segalanya dapat kita kecapi... jgnlah kita hanya gila kuasa sehingga sanggup menggadai maruah bangsa... cukuplah singapura saja yg tergadai.. tidak sanggup melihat malaysia juga tergadai sebagai negara Islam... :(

    ReplyDelete
  19. salam....ini pendapat saya, melayu ke cina ke india ke iban ke kdazan ke org asli ke, smua layak utk jd perdana menteri..asalkan mereka MUSLIM,bijaksana n patuh pda ajaran Allah...kita tidak tahu perkara yg sebenarnye berlaku pd waktu itu...itu takdir Allah...xperlu nk ungkit2 perkara yg lepas krn dikhuatiri kita jd golongan yg tidak redha ngn ketentuan Allah...tidak perlu bergaduh atas apa yg telah berlaku...skrg ni........kita kene ambil pengajaran n baiki kelemahan yg ada...yg paling penting.....kene igt,ALLAH sntiasa ada utk hamba2nya yg ikhlas dan taat mperjuangkan agamaNYA.

    ReplyDelete
  20. betul..rencana ni sgt bagus n baik utk sesiapa yang x tau sejarah..bersyukur dgn negara kita yg aman dgn pimpinan org melayu dan ingat DAP sggup buat papa sahaja demi dptkan Malaysia. kitalah org melayu yg kena pertahan kedaulatan negara kita.. PKR hanya boneka DAP.anwar diulit mimpi nk jd perdana menteri... x sedar negara sndri hampir tergadai..kita perlu kuat dr segi ekonomi dan bersatu hati..jika tidak kita akan merempat di bumi sndiri..inagt lagu warisan..ank kecil main api... bangunlah org melayu ..jgn mudah lupa dan alpa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. isi nya bagus..tapi sayangnya tak ada disertakan rujukan.

      Delete
    2. Skrip yg telah di rancangkan oleh kerajaan utk brainwash kita melalui teks2 sekolah.....sebenarnya ada sebab lain kenapa Tunku lepaskan Spore dgn sewenang2nya.....ni la kelemahan pemimpin melayu...org lagi lah nak mempertahankan wilayah dan kedaulatan....dia lepaskan mcm tu jer....nasi dah jadi bubur....all too late

      Delete
  21. siapa Tunku Abdul Rahman yang pandai2 jual Singapore? Mana kuasa Sultan? mana PERKASA????


    Aku cabar UMNO keluarkan semua negeri di Malaysia jadi Negara. Biarkan Johor menjadi negara UMNO. kah3.


    Kelentong UMNO. Cerita di atas adalah hanya kelentong. Kalau nak racun bangsa, racunlah sejarahnya. ha3..... sebab apa baru sekarang ada cerita mengarut ini????? sebab inilah racun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab sekarang ramai yg yg mempersoalkan tindakan tunku... bile pulak tunku jual singapore? singapore dah lame terjual sebelum kewujudan UMNO lg malah sebelum tunku dilahirkan lg.. singapore pd mase tu dah jd tanah jajahan atau negara bawah naungan british, negara tanpa sultan...

      Delete
  22. Korang tak paham ke.lee kuan yew nak jadi perdana menteri malaysia.malaysia kan negara islam.menteri juga mesti islam.kalau menteri non muslim bermakna malaysia bukan negara islam.

    ReplyDelete
  23. ape2 pon, tu semua dah berlaku, sejarah tetap sejarah..yang patot difikirkan ialah mase depan.

    ReplyDelete
  24. Ngeri sungguh mengeri kan....

    Kalau la BN dpt mandat 2/3 ari pu13 tak ke nayaaa ?
    Yg pasti sememangnye, "kepimpinan melalui teladan" dr zaman tunku lagiii...
    padang sentul pun org dlm parti tu jgak da jual kt bintai, bukit beruntung pun org dr parti tu jgak, tanah projek udang kt utara pun dr parti samaaaa...jgn cakap tanah padang golf lagiii...perabes depa yg ade power juaaal..

    Kat kelate pas juai depa marah pasai xde komiseeen le tu koooot kehkehkeh

    ReplyDelete
  25. Sultan Brunei, Sultan Omar Ali pernah berkata kpd Lee Kuan Yu setelah singapura keluar "Kamu sudah seperti Brunei. Itu adalah lebih baik untuk kamu" . Realitinya skrg: dua2 negara tsb maju. Nilai matawang semakin tinggi. Bijak juga Sultan Brunei masa tu..boleh meramalkan apa akibat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg kedua2 ngra maju... tp lihat la nasib kaum melayu kat sg; kat brunei, kaum cina diberikan pr saja walaupun mereka dah ade 2-3 keturunan. lg pun rakyat brunei tak setuju krn pendapatan akan di share, diorg kn ade minyak, baik la untung yg didapat hanya pd rakyat2 diorg.

      Delete
    2. Alhamdulillah saya bersyukur menjadi rakyat Brunei Dan mempunyai raja iaitu pemerintah mutlak ketua negara yang sememangnya adil Dan kasih pada rakyatnya sendiri.

      Delete
  26. untung aje singp lepas dari malaysia, kalo kaga mah ud makin deket aja tuh malaysia ama batam, lama2 bisa batam lu sikat selain batik nyet

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni org sembang pasal Malaysia singapore..yg hang nk menyibuk kenapa..lempang mau?

      Delete
    2. Indonesians always like to comment on forums involving Malaysians or Singaporeans.....hairan! I can see that the indon spin doctors are hard at work.suka sangat lagakan orang malaysia dan singapura.

      Cuba selesaikan masalah haze dulu!

      Stupid Indon. Smoke less...think more!

      Delete
  27. Kalo tak malaysia mesti jd nama Republic Malaysia..owg melayu makin teruk la,bngsa melayu entah kelas ke berapa?kalo dah bangsa C Memerintah, Yg skrg org melayu dpt kelebihan mcm2,pn msh x syukur..msh nk wat mcm2..yg melemahkan melayu,bangsa melayu sendiri,yg jd racun pn bangsa melayu sendiri

    ReplyDelete
  28. saya tidak akan menikmati kesenangan hidup sekarang sekiranya singapura masih dalam malaysia. Lee Kuan Yew akan terus menegakan Malaysian Malaysia. Bermakna tiada hak keistimewaan orang Melayu. Tiada biasiswa untuk saya ke luar negeri dan akhirnya dapat kerja bagus. Kebanyakan kawan china saya lebih berjaya dlm exam SPM tapi mereka tak dapat basiswa kerajaan. Perkara yg sama berlaku pada kebanyakan org melayu yg lain . Mereka dapat biasiswa, kerutamaan dlm kerja , bantuan sebab mereka org melayu. Tapi sayang nya mereka org yg tak mengenang budi .

    ReplyDelete
  29. Melayu..melayu...dh kena tipu dgn PAP zaman skrng nk kena tipu dgn DAP plak...tengok penang la?? Stupidddd, pcya dgn anwr djal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penang teruk sgt ke?Dengki kan yang tu

      Delete
    2. Boleh tengok sekarang 2018 apa dah jadi

      Delete
  30. Belajarlah dan gunalah bahasa arab agar mereka tidak faham apa yg kita cakap antara kita.. Sepertimana kita tidak faham apa mereka ckp antara mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul. bila kita duduk diantara dua orang bangsa lain, kita tidak tahu apa yg mereka katakan, tetapi apa yg kita katakan pasti mreka paham, sb melayu majoritinya hanya dapat kuasai 2 bahasa, melayu & english, sedangkan mereka dapat bertutur dalam 3 bahasa.

      Delete
  31. Tunku abdul rahman mak dia siam.kt umah dia cakap siam. Xpatut dia jd memimpin org melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tanah melayu ni pelbagai bangse n rumpun,,,siapa melayu yg sebnar kalau encik akid kate tunku tk patot jd pemimpin,,mcm selangor n johor ade keturunan jawa,banjar,bugis,,utara pulak siam, mamak, siape pemimpin melayu yg sebnar2 lau bukan dari bngse2 ni sendiri,,,

      Delete
    2. pemimpin2 terdahulu bermati2an berjuang demi selamatkan malaysia dan bangsa melayu. ada org suka2 ckp dia x layak jadi pemimpin??

      Delete
  32. yg betulnya tunku pernah minta orang melayu hapus umno....ape jawapan org umno?ini bukan fitnah tapi ini fakta....yg keluarkan berita ni pun bukan harakah tapi utusan meloya sendiri!mcm mne tu macai2 umno sekalian?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup tapi itu cerita lama tuan, skrang kat malaysia UMNO hanya satu2 pertubuhan yg majoriti MELAYU dan Memperjuangkan orang MELAYU, tuan boleh bgtahu saya parti mana yg lain betul2 memperjuangkan melayu?? adakah pkr? pas? dap?(pakatan rakyat), jika mal;aysia ni jatuh ketangan org bukan melayu satu hari nanti, rasanya tuan akan hidup macam melayu di disngapore, tuan boleh bukak sejarah, bangsa mana yg kuat mempertahankan negara ni? adakah kaum lain selain melayu? ya, saya sejujurnya bukanlah sokong UMNO 100%, tapi saya boleh ramalkan apa yg akan berlaku sekiranya parti lain ambil alih kerajaan, saya yakin dgn segala undang2 akan diubah, OIslam bukan lagi negra rasmi dimalaysia, mgkin bahasa melayu akan dihapuskan dan diganti dgn bahasa english seperti di singapura. jadi jgn fkir ikut perasaan,

      Delete
    2. Agree tuan Hafizi....entah brp byk perjanjian under table dah di buat oleh oppositions jika dapat majoriti.......hmmmm

      Delete
  33. Anda komen lah seberapa banyak pun di sini... Pemimpin,Pemerintah & sebagainya tidak akan dengar... Serta bangsa melayu tetap juga tertindas oleh politik & bangsa asing... Sebabnya hanya komen semata-mata & tidak ada apa yg akan berlaku untuk perubahan...

    ReplyDelete
  34. Lee kuan nak buang raja melayu, cuba kalau dia d thailand dan nak jadi perdana mentri thailand dan kata raja thailand bumiphol harus d buang!!! Saya pasti rakyat thailand dah SEMBELIH dia.!!!!!!!!! dah.

    ReplyDelete
  35. Bagi aku mudah jek. Yang banyak bunyi dikalangan mereka, ialah mereka yang merasakan mereka sepatutnya kaya tapi miskin tak kaya kaya. Singapura kita dari luar nampak macam kaya, cuba dok kat sana tengok, rumah leh bli sebijik je. Paling murah SD250K. Convert tengok. Lagi satu yang banyak bunyi orang yang malas kerja. Indon, bangla, nepal,myanmar dan etc, bersepah kerja kat malaysia, sebab kemalasan orang melayu. Gua bayar permit ma bawak masuk mereka. Tapi melayu pakatan cakap, mereka datang mengundi , hahahaaa. Lu orang tengok, serenti berapa banyak kat malaysia. Aper PAS buat, nak cakap umno tak jaga anak melayu? Yang depa dok heboh, tahanan pati RM15 sehari. Pati datang sebab orang melayu malas keja. Kat Kelantan orang malas, main sabung ayam(haram). Negeri lain lepak Kedai, rumah kosong, kena gam, daun ketum , minum samsu. Hahahaha, melayu a.k.a layu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul sgt. Kalau musim cuti sekolah mereka sibok nak luar negeri bercuti...hidup mereka adelah enjoy..enjoy enjoy. Bangla nepal indon dan rakyat asing jadi kuda mereka. Pekerja asing kerja 12jam gaji &30 - &40...mereka 8jam 40 - 50. Waktu habis kerja pukul 5, pukul 4.30pm dah nak balek..mrngelat tak sudah sudah tetapi mereka akan tetap mengatakan pekerja asing malas. Org spor je yg bagus..Di antara pekerja 2 asing org Malaysia bangsa Melayu lah yg paling mereka tak suka. Di masa kejadian 1969 13May pun ramai org Melayu di bunuh...di geylang terutama nya. Masa tu saya di sekolah rendah. Sebenarnya kuan yew banyak menggunakan hidmat gangster. Memang elok spor di pisahkan dari Malaysia kalau tak org2 kuan yew dah bermaharajalela di seluroh Malaysia..sedangkan dah berpisah pun byk mega project yg mereka control. Ade baik nya spor tidak lagi bernaung dgn Malaysia. Bila berlaku peperangan besar nanti ( amerika akan di serang ) spor akan turut menjunam. Dah bukan tanggung jwb Malaysia menyelamatkan spor..dikala itu baru dia tau mertabat Malaysia duduk nya di mana.

      Delete
  36. APA TUJUAN SEBENAR SINGAPURA BERGABUNG DENGAN MALAYSIA ??


    Semasa mendapat Kemerdekaan pada 1957, British telah memberi tempoh percubaan selama 10 tahun kepada Tunku untuk mentadbir Malaysia.. Dalam tempoh itu, jika terjadinya rusuhan kaum, British akan mengambil alih semula pentadbiran Malaysia..

    Itu lah yang cuba dilakukan oleh Lee Kuan Yew pada 1964 di singapura.. membuat huru hara.. agar British masuk semula di Malaysia.. dan lama-kelamaan kuasa pentadbiran mungkin diberikan kepada PAP..

    "Peluang" itu yang cuba digunakan oleh Lee Kuan Yew untuk mendapatkan Malaysia..

    "Peluang" yang sama telah digunakan oleh Lim Yew Hock semasa mendapat kuasa pentadbiran Singapura dari British 1956..

    Hanya 1 perkara sahaja yang boleh menyelamatkan sebahagian besar Malaysia.. Iaitu Tunku meluluskan permohonan Singapura untuk keluar dari Malaysia bagi mengelakkan rusuhan kaum di Singapura dari merebak ke Malaysia..

    Jika rusuhan kaum di Singapura pada 1964 merebak ke seluruh Malaysia , dan British mula ambil alih pentadbiran semula.. Apakah Malaysia akan lebih baik dari hari ini??

    Kita selalu persoalkan.. Kenapa Tunku keluarkan Singapura dari Malaysia 1965?

    Kita tak pernah persoalkan.. Apa tujuan sebenar Singapura masuk Malaysia 1963???



    1956 - Lim Yew Hock menjadi Ketua Menteri Singapura.

    1959 - Lee Kuan Yew menjadi Ketua Menteri Singapura.

    1963 - Singapura bergabung dengan Malaysia.

    1964 - Rusuhan di Singapura.

    Kemungkinan Jika Tunku Mengekalkan Singapura...........

    1965 - Rusuhan Kaum di Malaysia.

    1966 - British ambil alih pemerintahan.

    1967 - Lee Kuan Yew Perdana Menteri Malaysia Kedua.......???

    2014 - ????

    Tunku membuat keputusan yang salah @ Tunku adalah bijak..

    Nilaikan sendiri..

    ReplyDelete
  37. lee kuan yew ingat negara ni ramai dia punya dah nama pun TANAH MELAYU ATAU MALAYA. dasar komunis mana boleh tengok sekarang melayu singapore apa ada yang jadi perdan menteri cina yang jadi timbalan sama gak yang presiden sikh..melayu hampe..bagus gak tunku buang diaorg tu..hati mmg dah komunis dia je nak perintyah..kita ada raja MELAYU ISLAM..yang punya negeri2 kat malaysia dah tentu orang yang nak pimpin pun kene YANG BERAGAMA ISLAM..tu yang sampai skrg ni sulatan johor kalau g singapore dia selamba je sbb singapore tu johor yang punya dulu...walaupun dia dah keluar dr maalaysia kau potong kereta aku aku saman tak kira kau singaporean ke...

    ReplyDelete
  38. aku suka gak singapore tu berambus dr malaysia..kalau ada pun menyemak je..sulatn2 yang punya negeri2 dlam malaysia dah tentu nak orang melayu atau sekurang2nya orang muslim yang baca doa tahu ke lee kuan yew nak baca doa?doa makan pun x lepas bro..negeri dia dah tak cukup tanah skrg tu belambak kat johor beli rumah.air pun diaorang minum air kencing kita je..kalau kita sekat semua tu mampuslah diaorg....itulah bezanya kita dgn kafir ..kita ada sifat kasihan lagi kafir tu mana ada .dia org mana ada halal.,haram ni cuma sebahagian kita muslim ni je yang langgar hukum tu ..tu diaorg tanggung sendiri lah...kafir pulak.janji diaorg dapat apa yang diaorang nak orng lain dia x ambil port.VIVA FOREVER TANAH MELAYU@MALAY LAND@ MALAYA,RUMPUN MELAYU TU SEMUA ASAL DR KITA SEBAB ITULAH KITA DIPANGGIL TANAH MELAYU@MALAY LAND@MALAYA....kenapa indonesia x dipanggil tanah melayu?sebab diaorg bukan tempat asal rumpun melayu.rumpun melayu ni luas kat indon tu sumatera,sulewesi,kalimantan,jawa.(kalau tak percaya cuba lihat youtube PAK REMY SILADO,,MALAYSIA TIDAK PERNAH MENCURI BUDAYA INDONESIA)...kat philipinnes pun diaorang diapanggil malayo..kat selatan thailand(emapayar langkasuka),,semua berasal dr kita sebab tu kita mesti pertahan kan bangsa ,raja kita berasal dr tanah besar indonesia pula hanya lah pulauyang cuma didiami oleh imigaran dr moyang2 kita dulu.cuma kat malaysia ni je yang tyinggal raj2 melayu di dunia..

    ReplyDelete
  39. sepatutnya sesiapa yang cuba buang atau menggau gugat raja melayu harus dihukum pancung mcm kat thailand..atau jepun..ni kat negara kita cina kat kedah tu kene denda je..lepas tu minta maaf.alasan nya kurang tahu atau masih kurang dewasa kau duduk kat malaysia bahasa melaayu pun kau tak tahu undang2 sapa raja kau pun kau tak tahu itu cuma alasan je...umur budak tu dah 25 tahun kalau x silap lah..kita sendiri yang kene jaga maruah bangsa,bahasa,raja kita..kalau kau suka kau ikut kalau tak kau pergilah mana2 negara pun..tak rugi kita kalau diarang pergi mana2 negara..untung ada lagi pengacau negara. dah tak ada.raja,bangsa kita terjaga..mcm singapore tu

    ReplyDelete
  40. Cerita blog ini hanyalah ilusi karangan pemilik blog.tanpa fakta dan ianya memalukan tunku seolah tunku tiada jalan selain melepaskan singapura dgn alasan tak masuk akal pengarang.

    ReplyDelete
  41. Slm .. negara tu masih dlm kerajaan lama kesultanaan Riau termasuk jirannya dan sbb itu skrg negeri selatan semenanjung tu ada satu tmpt nama Iskandar yg pelabur terbesarnya adalah Singapore khusus bagi rakyat berjiran berurusan. Perjanjian berpisah bukan bercerai ..?
    Tiada fakta tapi bukan Auta kerana Rahsia bernegara.

    ReplyDelete
  42. itulah orang melayu gampang sekali diadu domba, apalagi lawan china, orang china mah pintar sama dengan yahudi.. merek melihat daratan singapur itu strategis sekali, makanya dirampas sama mereka.. akhirnya sekarang singapur jadi negara yahudi di tengah-tengah 2 negara islam

    ReplyDelete
  43. Salam mullah qadammullah...ada mata pandang ada telinga dengar ada mulut diam..secara amnya..sejarah tidak pernah menipu kita.akan tetapi kita yang menipu sejarah itu sendiri...sbb sejarah tidak boleh berkata-kata..cuma kita ini yang boleh berkata-kata...sejarah tidak akan luput dari ingatan..malah sejarah itu akan hilang didalam diri seseorang..namum setelah dihidupkan kembali seseorang itu dihari pembalasan..maka akan bermulalah sejarah itu kembali..manusia pandai bermain kata-kata...tetapi kata-kata itulah yang boleh merosakkan sejarah..dan tercalarlah sejarah itu buat selamanyaa..hanya pegangan al quran hadis dan sunnah dan mengaku bahawasanya tiada tuhan yang disembah melainkan allah swt..dan nabi muhammad itu pesuruh allah..dan penghulu untuk umatnya..itulah pegangan sejarah yang sebenarnya yang tertulis didalam al quran muqarim..kerana al quran itu menjadi rujukan kepada kaum-kaum yang mengatahuinya akan isi kandungannya..serta kekuasaannya apa yang akan jadi pada masa hadapan tentang setiap kejadian..cuma kita harus memahami isi kandungan al quran itu..TIDAK AKU JADIKAN DAN TIDAK AKU CIPTA AKAN AL QURAN ITU DAN TIDAK AKU TURUNKAN KE BUMI SETIAP AYAT-AYAT SERTA SURAH-SURAHNYA...DAN TIDAK AKU MELETAKKAN IA DI TEMPAT YANG TINGGI IBARAT DI ATAS GUNUNG GANAG BUKIT BUKAU..JIKA DIBACA DAN DIFAHAMI AKAN ISI KANDUGANNYA ITU MAKA AKAN MELETUPLAH GUNNUNG GANANG BUKIT BUKAU ITU MENJADI ABU DAN DEBU....marialah sama-sama kita renungkannya...

    ReplyDelete
  44. Salam mullah qadammullah...ada mata pandang ada telinga dengar ada mulut diam..secara amnya..sejarah tidak pernah menipu kita.akan tetapi kita yang menipu sejarah itu sendiri...sbb sejarah tidak boleh berkata-kata..cuma kita ini yang boleh berkata-kata...sejarah tidak akan luput dari ingatan..malah sejarah itu akan hilang didalam diri seseorang..namum setelah dihidupkan kembali seseorang itu dihari pembalasan..maka akan bermulalah sejarah itu kembali..manusia pandai bermain kata-kata...tetapi kata-kata itulah yang boleh merosakkan sejarah..dan tercalarlah sejarah itu buat selamanyaa..hanya pegangan al quran hadis dan sunnah dan mengaku bahawasanya tiada tuhan yang disembah melainkan allah swt..dan nabi muhammad itu pesuruh allah..dan penghulu untuk umatnya..itulah pegangan sejarah yang sebenarnya yang tertulis didalam al quran muqarim..kerana al quran itu menjadi rujukan kepada kaum-kaum yang mengatahuinya akan isi kandungannya..serta kekuasaannya apa yang akan jadi pada masa hadapan tentang setiap kejadian..cuma kita harus memahami isi kandungan al quran itu..TIDAK AKU JADIKAN DAN TIDAK AKU CIPTA AKAN AL QURAN ITU DAN TIDAK AKU TURUNKAN KE BUMI SETIAP AYAT-AYAT SERTA SURAH-SURAHNYA...DAN TIDAK AKU MELETAKKAN IA DI TEMPAT YANG TINGGI IBARAT DI ATAS GUNUNG GANAG BUKIT BUKAU..JIKA DIBACA DAN DIFAHAMI AKAN ISI KANDUGANNYA ITU MAKA AKAN MELETUPLAH GUNNUNG GANANG BUKIT BUKAU ITU MENJADI ABU DAN DEBU....marialah sama-sama kita renungkannya...

    ReplyDelete
  45. Bagi saya tak perlu lagi pikir2... tak perlu mengkaji sana sini.... apa yang penting kite bangun lah wahai Melayu... tak perlu lagi menuduh parti memerintah atau pembangkang. jadi kan Melayu bergabung menjadi Satu... Marilah sama2 tegakkan bangsa MELAYU... Kalau kita yang tak ambil tindakan... siapa lagi...

    ReplyDelete
  46. tengku penakut xmacam sukarno.. bunuh je cina yg degil mcm lee ni.. settle cite.. tgk indon pupus dah bgsa cina

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini kelakar. pupus apanya bangsa cina. ko pernah ke indon ke tidak? apa yang terjadi sekarang, lagi teruk. Cina pakai nama Indonesia, control ekonomi, masih mengamalkan cara hidup cina. Macammana kerajaan dia nak naikkan taraf hidup indonesia original kalau semua pun dikira Indonesia?

      Delete
  47. Salam. . .org m kena sedar apa kelemahan dn kesilapan yg dibuat sjak dulu. .trmasuk kejatuhan melaka..knapa org m dijajah..knapa org m x brsatu. .sbab tidak mahu melihat diri dn hnya melihat kesalahan org lain. .mahu maju dn pndai tpi kurang mngamal kn kebaikn yg sdah sdia ckup dlm islam. .lihat jepun. .mreka x salah kn sesiapa bila ditimpa msalah. .tpi bngkit bngun dgn sndri. .org m cuma pndai dlm akademik. .tpi bkn dlm evolusi.strategis. .punca org m msih susah nk maju ialah. . .genius robot atau pndai dlm akademik shaja.x brani kluar dri kotak.bila sdah pndai dn hebat mmndang rendah plak org m yg blaja x tinggi..mnganaiya bngsa sndri yg lemah.mngamal kn rasuah..tidak mnepati masa..tidak brdisplin dn sbgainya. .org m juga mletak adat budaya mlayu dn sifat ketuanan mlayu lebih depan dri islam. .nilai2 dlm islam sdah ckup lengkap. .bkn anti dgn adat dn budaya tpi ingat adat budaya ada kontra sbab rekaan mnusia smata mata tpi tidak pde islam. .islam itu syumuliyah. .universal dn lengkap krana ia bkn rekaan mnusia. .ini cuma pndangan sye. .org m brhenti mnyalah kn org lain. .singapura ke cina ke. .itu bkn prsoalan nya. .contohi jepun sprti yg sye kta diatas tdi. .mreka x salah kn siapa2 bila ditimpa msalah. .dn ingat klau guna adat budaya atau falsafah mnusia smata mata mmng pening tpi klau guna panduan islam in sya allah senang. .islam tidak melarang kemajuan tpi dlm pda yg sama mngajar umat mnusia jgn mnindas golongan yg lemah.takbur.salah guna kuasa.mnganaiya manusia lain.mngamal kn pemerintahan yg kejam.mnjajah.krana ini bkn cara islam. .org m yg bragama islam spatutnya tkut 'melayu lupa islam' . .islam bkn tntang bramal soleh atau solat shaja. .tetapi islam itu syumul. .prnah mmplajari subjek tasawwur islam. . . .sekian

    ReplyDelete
  48. bagi menjawab soalan sorang tu, kenapa azan tak dengar kat singapore ?....sebab orang islam kat situ b*d*h, azan berkumandang beberapa kerat je la yang datang.....tu yang pasal lee kuan yew keluarkan arahan utk x mengumandangkan azan speaker luar,tapi speaker dalam sahaja....tapi kat sini saper yang salah ,PM singapore ke penduduk islam tu?

    ReplyDelete
  49. dah tau...jgn sokong pkr tu....tu semua kaldai dap...ada paham....

    ReplyDelete
  50. ambi negara singapura balik ito adalah kepulaun melayu...melayu singapura adalah asli kat sito cina dan india adalah pndtg zaman silam mnta maaf sah lah tpi ini btl

    ReplyDelete
  51. 1.LEE KUAN YEW (FUCK) PENDATANG ASLI
    2.GOH CHOK TONG (FUCK) PUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
    3.LEE HSIEN LOONG (FUCK) BALIK CHINA LAH RAKYAT CINA SINGAPURA KAMU TAK ADA HAK JADI ORANG ASLI SINGAPURA ADALAH ORANG MELAYU HAK SINGAPURA,,,,GOOD COMMENT,,,,,,,,

    ReplyDelete
  52. keputusan tunku tepat....klu nak kata singapura tempat perhubungan kapal yg baik antara timur barat tak jugak......kat malaysia byk lg tempat bleh interport utk bersaing. cth labuan dah cukup......hampir tergugat singapura.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodoh punya statement..labuan tu jauh kat atas.....

      Delete
  53. keputusan tunku tepat....klu nak kata singapura tempat perhubungan kapal yg baik antara timur barat tak jugak......kat malaysia byk lg tempat bleh interport utk bersaing. cth labuan dah cukup......hampir tergugat singapura.....

    ReplyDelete
  54. tak hebat mana pon singapura......mereka lebih pada takut dengan bayang bayang sendiri.....cuma kita kena jaga hak kita laaaa.....tak perlu la nak jual pasir dan tanah pada kerajaan singapura untuk tambak bg luas kawasan mereka....lama kelamaan bercantum pulak dgn selatan malaysia....nanti timbul pulak masalah lain

    ReplyDelete
  55. tak hebat mana pon singapura......mereka lebih pada takut dengan bayang bayang sendiri.....cuma kita kena jaga hak kita laaaa.....tak perlu la nak jual pasir dan tanah pada kerajaan singapura untuk tambak bg luas kawasan mereka....lama kelamaan bercantum pulak dgn selatan malaysia....nanti timbul pulak masalah lain

    ReplyDelete
  56. tak hebat mana pon singapura......mereka lebih pada takut dengan bayang bayang sendiri.....cuma kita kena jaga hak kita laaaa.....tak perlu la nak jual pasir dan tanah pada kerajaan singapura untuk tambak bg luas kawasan mereka....lama kelamaan bercantum pulak dgn selatan malaysia....nanti timbul pulak masalah lain

    ReplyDelete
  57. apa kesan-kesan baik singapura keluar Malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Admin blog ni klu buat penulisan biar berakal ckit dan berpandukan kepada sejarah yg benar sahaja.Jgn putar belit sejarah..kerana sejarah itu maknanya sendiri ciri2nya adalah bersifat sahih.jgn sebarkan sejarah yag salah serta sampah kepada pembaca dgn mengelirukan pembaca kelak nanti merugikan generasi akan datang.sy petik kata2 admin sendiri dalam artikel diatas.."Jika mahu merosakkan Tanaman, Racunlah Akarnya..
      Jika Mahu Merosakkan Bangsa, Racunilah Sejarah Mereka."

      bagaimana dengan sejarah ss yang banyak diputar belit dalam silibus pembelajaran di setiap sekolah rendah atau menengah tu?dapat admin jelaskan huraikan tk?selagi umno ada selagi itula politik malaysia akan jadi politik yg tersampah sekali dalam dunia ini.lihat saja sejarah umno dari dulu.

      Delete
  58. Aku nk bawa merenung sekejap pengorbanan leftenan adnan yg mempertahankan singapura dimana walaupun sudah menjadi jenazah mayatnya digantung dan dicucuk cucuk oleh setiap askar jepun yg melaluinya,sehingga bila dibuat kajian mereka kagum bagaimana hebatnya semangat leftenan adnan yg mati matian sanggup mempertahankan tanah singapura walaupun ada peluang utk menyerah diri,bagaimanakah caranya supaya jasa besar leftenan adnan ini dihargai dan tidak disia siakan?adakah pengorbanan dia menjadi sia sia disbbkan politik dgn mberi singapura kpd kaum cina yg tk perlu berperang utk mempertahankannya?

    ReplyDelete
  59. adalah lebih baik singapura keluar dari malaysia sebabnya kita lihat contoh sabah dan sarawak yg telah miskin di sedut hasilnya kerana ketamakan pemimpin malaya.satu tindakan yang bijak oleh Lee Kuan.kalau la SS tidak sama2 membentuk malaysia sudah tentu SS sekarang mengalahkan Dubai.Berdasarkan pemerhatian saya banyak fakta sejarah pembentukan malaysia disembunyikan malah fakta2 yang disampaikan pun adalah fakta yang salah atau dalam erti kata lain sampah.Bagi kami SS wajar mempelajari sejarah mereka sendiri kerana antara SS dan malaya adalah jauh berbeza dari semua segi.Sebagai contoh perluka kami ketahui sejarah kepahlawanan melayu yang banyak diterapkan dalam silibus pembelajaran di peringkat sekolah rendah mahupun menengah?APA RASIONALnya kami belajar sejarah kepahlawanan melayu?sedangkan sejarah SS atau Borneo adalah lebih hebat dari kepahlawanan melayu.Malah di SS kami tiada rumpun melayu pun dan kalau adalah itu adalah melayu baharu yang dirancangkan untuk kepentingan politik semata-mata untuk mengubah demografi SS.Sekian

    SS=SABAH DAN SARAWAK

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesiannya kau ni macam org tak tau sejarah je.. Sapa kata takde rumpun melayu kat sabah sarawak ni? Kau jgn lupa,kat sarawak ada bangsa melayu,kat sabah ada bangsa melayu brunei.. Jgn lupa juga,bangsa kedayan juga termasuk dlm rumpun melayu..

      Delete
  60. Ini semua dilakukan demi menjamin kemenangan mudah lagi mutlak Umno. Kenapa Pengarah Jabatan Air Sabah ditangkap? Adakah SPRM betul2 badan bebas sekarang tidak lagi dibawah cengkaman Umno?? Hehe..Ada ura-ura Shafie Afdal nak tubuhkan parti baru di Sabah..

    ReplyDelete
  61. Korang ni gadoh berzaman kt comment... 2012-2016 ...ni aq yg 2017 ni plk nk comment... Saya sokong Singapura dikeluarkan dari Malaysia.

    ReplyDelete
  62. Baru tau cerite sbenarnya. Al Fatihah Buat Tunku Abdul Rahman. Semoga kita Aman Dan Harmoni..

    ReplyDelete
  63. kita bergaduh dlm ni pun singapore lagi maju dari malaysia skrg...

    ReplyDelete
  64. Statement macam bodoh. Tak habis2 nak salahkan pembangkang. Berapa banyak UMNO bayar kau? Calon Parlimen Belia haprak ni.

    ReplyDelete
  65. Mentaliti bangsa melayu adalah..JIKA BUANG UMNO MAKA NASIB ORG MELAYU AKAN TERUK @ SUSAH..tetapi adakah kamu nampak bahawa UMNO sekarang dan UMNO dahulu jauh berbeza? UMNO dahulu berjuang demi utk bangsa melayu,negara tapi UMNO skrg lebih utamakan poket sendiri.. Utamakan diri sendiri.. Gunakanlah akal wahai bangsaku.. Jgn gunakan kebaikan dan sumbangan UMNO dahulu sebagai kebaikan utk UMNO skrg..

    ReplyDelete
  66. Syukur masih hidup dibumi Allah yg Fana...

    ReplyDelete
  67. satu sebab lagi Singapura dikeluarkan adalah kerana keengganan Singapura serahkan Radio Tv Singapura (RTS)dibawah kementerian Penerangan Malaysia.Tv Malaysia(RTM) maseh sekitar lembah Kelang sementara siaran RTS meliputi seluruh Johor dan sebahagian Melaka,jadilah ia konflik aspirasi kebangsaan.Tunku dengan konsep bangsa Malaysia LKY dengan konsep Malaysian Malaysia,RTS mendahului Tv Malaysia dengan menyiar program berita 4 bahasa pada 1 mei 1965 sementara Tv Malaysia maseh berita salam bahasa kebangsaan.(rujukan sendiri dan dari arkib)

    ReplyDelete
  68. azan tak bunyi kat sg kerana mereka tahu bila azan.Berdikari
    please grow up lah kita kena tahu masa azan ni jangan malas
    penang tak macam apa yang kamu fikir.Orang Penang,kita ni open minded so jangan memandang rendah penang
    sekarang abad apa dah jangan racist

    ReplyDelete
  69. Aku sedih Singapore bukan lagi milik tanah air kita.. Kat sana semua perkampungan melayu semua dah dihapuskan.. Contoh salah satu kampung2 tmpt p.ramlee buat filem.. Klau nk tengok skrg mana ada lagi..ada pun dlm filem je.. Sedih.. Lain2 korang fikirlah sini.. Renung2 kan lah

    ReplyDelete
  70. Negara kecil Israel ditanah Nusantara..

    ReplyDelete
  71. Tau tau dah PRU14 ek

    ReplyDelete
  72. Aku harap dap perintah Malaysia sebab melayu tak layak jadi pemimpin. Melayu memang banyak kerenah dari dulu lagi. Hal kecik dibesarkan. Kalau ada masalah mesti salahkan orang lain. Melayu suka ambik hak orang lain dengan alasan ini tanah Melayu ma. Orang Melayu kuat munafik sebab kalau suruh jaga amanah mesti khianati. Nasib baik aku bukan Melayu walaupun Muslim. Aku akan benci melayu sampai bila2. Aku akan pastikan anak2 aku supaya berhati-hati dgn orang Melayu sebab suka bermuka-muka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko bukan melayu takper jgan jadik munafik sudahlah. Ha tepok!!!!

      Delete
  73. x faham aku, buat apa la isu sinkiepore. Bkn melayu je, yg cina pun kena tindas jgk dgn kerajaan sinkiepore. Isu diskriminasi byk kena pd non sinkiepore je. Kalau betul Melayu dan Islam kena tindas then kenapa Masjid Sultan masih berdiri cantik, kenapa ada chinese/non muslim sinkiepore masuk Islam. Melayu sinkiepore dah berada level paling baik bersama melayu brunei, yg mana perangai buruk tu biasala..kita sepatutnya fokus kpd melayu thai, dorg lagi teruk kena tindas dgn siam, sampai merempat kat Malaysia, xcaya tgk kaki lima bank.

    ReplyDelete
  74. Sy tidak setuju mana Singapura dipisahkan sama Malaysia Karna Singapura juga asal tanah Melayu dn raja raja melayu Johor jadi pendapat saja sangat merugikan Malaysia karna melepaskan Singapura pada org cina lagipun Malaysia telah akan kehilangannya pulau besar selatan Johor bagi etnik Cina di Singapura harus berambus dari tanah Melayu seperti kejadian di Indonesia.cuba lihat mana mungkin sesebuah negara melepaskan wilayahnya begitu saja lihat Thailand yang harus berperang dgn Thailand selatan khususnya wilayah Islam disana tidak mungkin melepaskan wilayahnya sama seperti Indonesia konflik dimaluku Aceh Papua sy sgt sedih

    ReplyDelete
  75. Ada cara x nak ambik semula Singapura ?

    ReplyDelete
  76. Kalau bangsa lain jangan harap tanah seinci pun senang2 nak bagi ke bangsa lain. Tahniah tun. Bijak.

    ReplyDelete

Gunakan akal dan budi untuk menulis. Terima Kasih Tuan..

About Me

Followers