Orang
Islam telah memberi sumbangan yang begitu besar terhadap peradaban dan tamadun
manusia. Sumbangan yang paling besar ialah dan aspek agama kerana agama Islam
membawa akidah, iaitu kepercayaan terhadap Allah Yang Maha Esa. Menerusi akidah,
manusia bebas hidup tanpa ada sesuatu yang ditakutinya kecuali Tuhan. Akidah
juga menjadi aspirasi bagi manusia untuk bekerja secara ikhlas dan jujur. Oleh
sebab sifatnya sarwajagat dan tidak terbatas-batas bangsa, kaum, keturunan dan
geografi menyebabkan agama Islam dapat diterima oleh semua bangsa di dunia.
Inilah antara sebab agama dan tamadun Islam berkembang di seluruh dunia. Di
samping itu, agama Islam juga menyediakan undang-undang dan peraturan hidup
manusia yang dinamakan Undang-undang Syariat yang dilaksanakan setiap masa dan
tempat. Sekiranya akidah menjadi aspirasi dan motif penggerak ke arah tamadun,
maka peranan syariat itu ialah menunjuk ajar serta memberi kaedah yang jelas
kepada asas pembinaan tamadun. Antara asas itu ialah ilmu, iman dan amal. Ini
ditambah pula dengan aspek akhlak, iaitu asas kepada pembinaan peribadi yang
luhur. Kesepaduan ketiga-ketiga aspek itu akan membentuk insan yang sempurna
yang merangkumi roh, akal dan jasad. Dengan ketibaan ajaran Islam, masyarakat
Eropah tidak lagi terikat dengan kawalan atau sekatan Paus gereja Rom. Bukan
sahaja mereka tidak menghormati institusi gereja, bahkan mereka menentangnya.
Seruan agama secara paksaan yang selama mi diamalkan oleh pihak gereja telah
diubah kepada cara diplomasi dan damai.
Dalam
bidang falsafah dan pemikiran, daripada pengaruh Islam, orang Eropah
dapat membebaskan pemikiran mereka yang selama mi dibelenggu oleh pelbagai
doktrin Kristian terutama sekali hubungan manusia dengan alam. Manusia tidak
lagi dipandang sebagai makhluk yang pasif lantaran dosa warisan. Demikian juga
sikap mereka terhadap kehidupan di dunia, bukan lagi sesuatu yang dibenci
lantaran ia merosakkan, tetapi sesuatu yang mesti diisi dengan aktiviti
kehidupan yang bermakna. Perubahan sikap ini akhirnya melahirkan satu gerakan
intelektual yang dikenali sebagai faham humanisme pada abad ke-13M. Tokoh-tokoh
falsafah Islam yang dicontohi oleh orang Eropah ialah al-Kindi, al-Farabi,
Ibn Tufayl dan Ibn Rushd. Ibn Tufayl dengan karyanya Hayy
Ibn Yaqzan yang mengungkapkan bahawa manusia boleh mengenal Tuhan tanpa
wahyu dan guru telah mempengaruhi pemikiran orang Eropah. Karya ini telah
diterjemahkan ke bahasa Latin oleh Roger Bacon dan diterbitkan bersama-sama teks
Arab di Oxford pada tahun 1671. Seterusnya karya tersebut diterjemahkan ke
bahasa-bahasa Eropah yang lain. Bukan setakat menterjemah, malahan orang
Eropah juga menghayatinya melalui penciptaan kisah-kisah berdasarkan idea yang
dikemukakan dalam buku tersebut. Antara kisah tersebut ialah Robinson
Crusoe yang dihasilkan pada abad ke 18M.
Begitu
juga idea falsafah Ibn Rushd telah mempengaruhi ahli falsafah Eropah
sejak abad ke-12M lagi. Pada abad ke-16M, falsafah Ibn Rushd, menurut Renan,
telah diamalkan secara rasmi oleh golongan terpelajar di Itali.
Dalam bidang kemasyarakatan konsep keadilan, hak individu serta penyertaan rakyat memberi pendapat, memberi layanan baik terhadap tawanan perang, etika peperangan seperti melindungi nyawa kanak-kanak, orang tua dan kaum wanita yang dianjurkan oleh Islam merupakan nilai baru bagi mereka. Tokoh-tokoh yang dicontohi dalam aspek keadilan sosial ialah Nabi Muhammad (saw) dan para sahabatnya termasuk Abu Bakar, ‘Umar, ‘Uthman dan ‘Ali.
Dalam bidang kemasyarakatan konsep keadilan, hak individu serta penyertaan rakyat memberi pendapat, memberi layanan baik terhadap tawanan perang, etika peperangan seperti melindungi nyawa kanak-kanak, orang tua dan kaum wanita yang dianjurkan oleh Islam merupakan nilai baru bagi mereka. Tokoh-tokoh yang dicontohi dalam aspek keadilan sosial ialah Nabi Muhammad (saw) dan para sahabatnya termasuk Abu Bakar, ‘Umar, ‘Uthman dan ‘Ali.
Orang
Eropah juga mendapat pengetahuan dalam bidang ekonomi seperti kegiatan
perdagangan, perindustrian, teknologi pertanian serta sistem perairan. Teknik
tanaman seperti sekoi, padi, tembikai, aprikot dan limau telah dipelajari
daripada orang Islam. Tokoh-tokoh Islam yang dicontohi ialah Ibn Baytar dan
al-Ghafiqi.
Tokoh-tokoh
Islam yang terkenal dalam bidang perubatan ialah al-Razi dan
al-Asrar. Al-Razi telah menghasilkan buku berjudul al-Hawi.
Buku ini telah dijadikan rujukan di Eropah dalam bidang kimia. Begitu juga
buku Ibn Sina berjudul al-Qanun menjadi
bahan rujukan di Eropah.
Dalam
bidang perkilangan, misalnya kilang membuat senjata di kota-kota besar
Islam seperti Cordova dan Baghdad telah memberikan sumbangan besar kepada
Eropah.
Dalam
bidang matematik pula, ramai penuntut Eropah yang datang belajar ke
Andalus pada zaman pemerintahan Islam. Kebanyakan mereka telah menjadi pakar
dalam bidang tersebut, antaranya Adelard dan Morley dari Britain.
Adelard telah berguru dengan orang Islam dan beliau telah menterjemahkan karya al-Khawarizmi
yang menulis tentang teori geometri dalam matematik dan statistik. Beliau telah
menggunakan nombor Arab dalam terjemahannya. Seorang lagi tokoh matematik Eropah
ialah Leonardo Fibonacci of Pisa. Beliau telah mempelajari ilmu matematik
dengan orang Islam di Andalus. Karya-karya beliau antaranya Liberab’ci
telah dijadikan bahan bacaan asas ahli matematik di Eropah. Begitu juga George
Purbach, pakar matematik dari Vienna pada abad ke-15M banyak berpandukan
kajian yang dilakukan oleh ahli matematik Islam seperti Ibn al-Zarqiyali. Beliau
mahir dalam matematik rajah segi tiga.
Dalam
bidang astronomi terdapat beberapa karya karangan Abu Ma’syar
dan al-Khawarizmi. Karya mereka telah diterjemahkan ke bahasa Latin oleh Adelard
of Bath dan John of Siville. Karya al-Battani juga telah
diterjemahkan ke dalam bahasa Latin oleh Alfonso X. Ahli astronomi
Eropah bernama Romond telah menulis karya astronominya berdasarkan karya Ibn
al-Zarqiyali (Azarchel). Ibn al-Zarqiyali mahir dalam menentukan
gerhana matahari dan telah mencipta sebuah kompas untuk menentukan jarak antara
bulan dan bumi dan di antara bintang-bintang dan matahari. Dalam bahasa Eropah
terdapat beberapa istilah astronomi yang dipinjam daripada bahasa Arab.
Antaranya ialah alsumut dan nadir (nazir). Umat Islam juga telah berjaya mencipta kompas yang
digunakan dalam pelayaran di laut. Dengan itu pelayaran di laut dan kegiatan
perdagangan telah berkembang dengan lebih pesat. Muhammad bin Musa telah
mencipta astrolab (jam matahari). Beliau juga mencipta sebuah alat yang dapat
mengukur bulatan dunia. Pada abad ke-12M, Abu Solet telah mencipta sebuah
alat yang dapat menimbulkan semula kapal yang sudah tenggelam.
Dalam
bidang botani pula, umat Islam telah memberi sumbangan yang besar. Di
kota-kota besar seperti Cordova, Kaherah, Baghdad dan Fez terdapat taman bunga
yang cantik dan indah. Menurut Sarton, pencapaian umat Islam dalam bidang botani
adalah jauh lebih hebat daripada pencapaian yang pernah diwarisi bangsa Yunani.
Pada abad ke-12M, Ibn Arabi telah menulis sebuah buku tentang botani. Al-Ghafiqi
dari Cordova telah menerbitkan sebuah buku tentang tumbuh-tumbuhan dan 50 jenis
pohon buah-buahan. Sementara Ibn Sina turut menghasilkan sebuah buku yang
mengulas tentang tumbuhtumbuhan. Ibn al-Baytar yang berasal dan Andalus
telah menyusun sebuah buku yang menyenaraikan 1400 jenis dadah yang boleh
diproses daripada binatang, tumbuh-tumbuhan dan bahan galian. Karyanya yang
berjudul Kitab al-Mughni fi al-Adwiyah
al-Mufradah merupakan sebuah buku yang paling perpengaruh dalam bidang
farmakologi. Berikutnya, karya-karya botani yang berkaitan dengan perubatan
telah dihasilkan oleh para pengkaji yang tinggi di wilayah-wilayah Islam. Segala
kajian itu telah membantu mengenal pasti jenis akar kayu dan tumbuh-tumbuhan
yang berkhasiat dan dapat digunakan dalam bidang perubatan.
Umat
Islam turut menghasilkan kain dan kertas bermutu tinggi melalui kemajuan
teknologi yang mereka miliki. Dalam bidang pertanian, mereka telah membina
kincir air dan kincir angin.
Dalam
bidang seni muzik pula, pada abad ke-12, didapati karya-karya penting
yang dihasilkan oleh orang Islam tentang muzik telah diterjemahkan ke bahasa
Latin. Terjemahan ini dilakukan di Toledo. Ahli muzik Eropah, Franco of Cobogne
(1190M) telah mengikut jejak al-Kindi dalam bidang seni muzik. Setelah itu
muncul pula John of Garland dengan karyanya berjudul Ochetus yang
mengkaji tentang nada suara yang diambil daripada kaedah nada suara muzik Arab.
Dalam
bidang bahasa, sastera dan seni ukir, banyak karya bahasa dan sastera
dalam bahasa Arab telah diterjemahkan ke bahasa-bahasa Eropah. Istilah-istilah
Arab seperti sukkar (sugar), kimia (alchemy),
arsyek (cheque) dan banyak lagi telah dipinjam oleh bahasa Eropah. Tidak
kurang pentingnya tentang ilmu pelayaran Islam. Ramai tokoh ahli pelayaran Islam
yang menjadi terkenal antaranya ialah al-Mas’udi, Ibn Jubayr dan Ibn Battutah.
Dalam
bidang ketenteraan pula, taktik peperangan yang digunakan oleh tentera
Islam sejak zaman Nabi Muhammad (saw) banyak mempengaruhi taktik dan strategi
peperangan pada zaman moden.
Ringkasnya,
banyak aspek keintelektualan Islam telah ditiru oleh bangsa Eropah sehingga
melahirkan satu perubahan besar dalam sejarah tamadun di Eropah. Namun begitu,
nilai-nilai murni yang terkandung dalam tamadun Islam tidak dimanfaatkan oleh
masyarakat Barat bagi mengukuhkan lagi tamadun mereka, malah mereka
menggantikannya dengan nilai-nilai kebendaan semata-mata. Justeru, lahirlah era
penjajahan bagi mengejar harta kekayaan tanpa batas dan sempadan.
No comments:
Post a Comment
Gunakan akal dan budi untuk menulis. Terima Kasih Tuan..