KEBERKESANAN ISYARAT TANGAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN KEMAHIRAN
NYANYIAN SEMERTA
OLEH: SAGIM SUAR
ABSTRAK
Muzik merupakan satu budaya seni yang harus diasuh dan dibimbing ke
arah yang lebih sesuai dengan budaya dan nilai masyuarakat tempatan. Kejayaan usaha ini
hanya akan berjaya dengan adanya kaedah-kaedah penyampaian pengajaran dan pembelajaran
yang berkesan. Kajian ini telah berjaya mengesan keberkesanan Isyarat Tangan dalam
pengajaran dan pembelajaran kemahiran Nyanyian Semerta. Seramai enam puluh orang guru
pelatih Elektif Muzik di Maktab Perguruan Rajang telah diambil sebagai respondan kajian
ini. Mereka dibahagi kepada dua kumpulan; iaitu kumpulan Kawalan dan kumpulan Eksperimen.
Kumpulan Eksperimen diajar nyanyian semerta dengan bimbingan Isyarat Tangan selama enam
minggu dalam kuliah sebanyak dua belas jam. Hasil analisis ANCOVA dengan nilai F-RATIO
=22.94 signifikan pada paras P < .01 menunjukkan bahawa pengajaran dan pembelajaran
kemahiran Nyanyian Semerta yang dibantu dengan Isyarat Tangan, adalah lebih berkesan
daripada pengajaran dan pembelajaran kemahiran Nyanyian Semerta yang diajar tanpa
menggunakan bantuan Isyarat Tangan.
PENGENALAN
Isyarat Tangan sebagai bantuan kepada pengajaran dan pembelajaran
Nanyian Semerta, adalah berdasarkan idea John Curwen. Sejak itu ianya telah berkembangan
melalui banyak penyesuaian dan perubahan. Kegunaannya agak meluas lebih-lebih lagi di
Hungary dan dalam sistem-sistem pendidikan muzik di tempat-tempat lain yang menggunakan
kaedah Kodaly. Ianya mudah digunakan untuk membantu dalam bacaan skor muzik yang ditulis
dalam berbaga-bagai skel seperti skel penta tonik, skel major dan skel minor.
RASIONAL KAJIAN
Adakah bidang Muzik benar-benar bermakna dan menguntungkan sehinggakan
pendidikannya bukan sehaja dimestikan, tetapi keberkesanan pengajaran dan pembelajarannya
dipastikan dan diselidik secara sistematik dan saintifik? Pengikut falsafah utilitarianism
mungkin akan turut meminta penjelasan tentang kegunaan muzik dalam kehidupan seharian
mereka. Dalam ucapannya sempurna hari kemerdekaan pada 31.8.1996, Perdana Menteri Malaysia
menyeru kepada semua pihak yang berkuasa di instituisi-institusi tinggi di Malaysia,
supaya menawarkan kursus-kursus yang benar-benar berguna dan menguntungkan.
Sebelum menjawab soalan-soalan di atas elok sekiranya kefahaman tentang
muzik diterokai terlebih dahulu secara ringkas melalui sejarah, pandangan falsafah dan
evolusinya dalam otak dan minda manusia.
Permulaan sejarah muzik adalah sesuatu yang amat rumit untuk dikesan
sebab perkembangannya yang berkait rapat dengan perkembangan kebudayaan dan cara-cara
manusia berfikir. Walaubagaimanapun ianyan boleh dilihat dari segi perkembangan alat muzik
yang sering digunakan dalam berbagai-bagai upacara ritual dan perayaan-perayaan
penting yang dirayai oleh berbagai-bagai masyarakat di seluruh dunia. Upacara-upacara
tersebut kerap melibatkan aktiviti muzik seperti chanting, gerakkan dan permainan
alat-alat muzik. Alat Muzik, dram umpamanya, telahpun digunakan sejak 6000 sm. -
Microsoft, Encarta 1995. Alat muzik Lyre telah digunakan di Sumeria pada 2800 sm. Pada
zaman klasik (450-325). Masyarakat Yunani telah mengadakan pertandingan vokal dan
permainan alat muzik sebagai satu aktiviti perayaan tahunan. Sejak itu perkembangan muzik
semakin meningkat. Kefahamannya semakin mendalam dengan alat-alatnya yang semakin
bertambah lagi canggih. Kemahiran muzik pada 2800 sm dalam masyarakat Sumeria mungkin
dipelajari hanya dengan cara meniru, dalam keadaan yang serba kekurangan. Keadaan dan
suasana masa itu sudah tentunya amat berbeza jika dibandingkan dengan zaman sekarang, di
mana muzik ditulis dan diajar dalam keadaan dan cara yang jauh lebih sistematik dan
saintifik.
Dari segi pandangan falsafah pula, muzik telah mempunyai tempat yang
penting dalam falsafah Pythagoreanism. Pythagoras, ahli falsafah Yunani, telah menjumpai
teori matematik dalam pic muzik dan seterusnya membuat inference bahawa pergerakkan
planet dapat menghasilkan muzik yang di namakan sebagai music of the spheres.
Ekoran dari kepercayaan itu pengikut Pythagoras mengunakan muzik sebagai satu therapy
untuk mewujudkan keharmonian di antara manusia dengan alam semester.
Evolusi muzik boleh dibincang melalui Teori otak kiri, otak kanan dan the
seven thinking skill - oleh Edward Debono. Muzik mempunyai pengaruh yang amat ketara
dalam cara-cara manusia berfikir. Kewujudan kecenderongan Muzik pada minda setiap individu
yang normal bukanlah satu ciptaan secara tiba-tiba. Sebaliknya ianya adalah hasil daripada
proses evolusi yang sekian lama. Mengikut teori Natural Selection bersama dengan
Mutasi (changers in the position of a gene) dan Genetic Drift, penyesuaian
sesuatu organisma untuk terun berketerampilan dengan situasi semasanya, terus berlaku
secara perlahan dan kadangkalanya mengambil masa beribu-ribu tahun. Melalui proses yang
sama, perkembangan kecenderongan muzik dalam minda seseorang sudah tentu akan kekal dan
terus berkembang maju; mungkin selama-lamanya.
Perbincangan di atas, yang mengaitkan muzik dengan sejarah, falsafah
dan evolvsi, sedikit sebanyak telah memberi pandangan yang menunjukkan bahawa muzik bukan
sehaja telah wujud dan berkembangan secara berterusan, bahkan ianya juga telah wujud
secara semulajadi dan telah mengiringi perkembangan budaya masyarakat di seluruh dunia
supaya terus berkekalan dan berkembang maju. Muzik, sebagai sesuatu seni yang tidak dapat
diketepikan, seharusnya dinilai dan dihargai dari segi keupayaannya mengekal dan
membangunkan budaya sesebuah masyarakat yang ingin mengambil tempat yang sama penting dan
unik di permukaan bumi ini.
Adakah wajar sekiranya sesuatu yang wujud dan amat berpengaruh dalam
pemikiran dan budaya masyarakat, diabaikan dan dibiarkan begitu sahaja? Adakah seseorang
individu berupaya untuk tidak mempedulikan dan melupakan sahaja sesuatu yang wujud secara
semulajadi dalam otaknya? Wajarkah bagi sesebuah masyarakat membiarkan sahaja aktiviti
muzik kepada orang-orang yang rela, sedangkan muzik mumpunyai pengaruh dan tempat yang
penting dalam minda setiap individu? Tentunya tidak. Kalau ia pun, sudah tentu muzik akan
menjelma juga; tetapi dalam bentuk yang serba kekurangan, mencerminkan berbagai-bagai
unsur, termasuk unsur-unsur sumbang dan asing kepada nilai dan norma masyarakat.
Kewujudan kecenderungan muzik dalam minda seseorang individu
menyebabkan ianya amat berpengaruh terhadap cara-cara seseorang individu berfikir.
Malangnya, pengaruh muzik tidak semestinya seiring dengan budaya dan nilai masyarakat.
Bagaimana pula jika muzik dijadikan alat yang menyemarakkan kegiatan yang sumbang?
Bolehkah mereka yang rela itu dipersalahkan, sedangkan mereka tidak dibimbing dan diberi
tunjukajar terlebih dahulu?
Kepentingan pendidikan muzik mungkin kurang jelas jika dilihat dari
segi kegunaan dan kepentingan yang berbentuk materialistic. Sebaliknya muzik perlu
dilihat dari segi pengaruhnya yang amat kuat dalam kehidupan seseorang individu dalam
sesebuah masyarakat. Sesebuah masyarakat sebenarnya tidak mempunyai pilihan melainkan
memberi pendidikan muzik yang berkesan dan bermakna. Muzik yang mempunyai unnsur-unsur
negatif sememangnya sukar untuk dikawal, tetapi rakyat yang mempunyai Pendidikan muzik
yang berkesan dan bermakna akan mempunyai kesedaran dan keupayaan untuk memilih dan
menggunakan muzik ke arah yang lebih bermakna, menguntungkan dan scocok dengan nilai-nilai
masyarakatnya.
Muzik yang sempurna dan bertujuan mulia bukanlah hasil bakat yang
terpendam dan terbiar. Begitu juga dengan muzik yang dapat menyemarakkan lagi perpaduan
rakyat dan semangat patriotisma. Peranan dan kegunaan muzik kepada individu dan masyarakat
jelas terbukti sejak permulaan zaman sehinga ke kini.
Soalan-soalan di atas, yang meminta penjelasan samada muzik mempunyai
peranan dan fungsi yang sama penting dalam kehidupan seharian sesorang insan, termasuk
pengikut-pengikut falsafah utilitarianism, sepatutnya tidak timbul samasekali. Yang perlu
diminta ialah tentang kurikulum muzik yang baik, fokus aktiviti-aktiviti muzik yang lebih
bermakna dan kaedah pengajaran dan pembelajaran muzik yang lebih berkesan.
Kurikulum yang baik adalah sesuatu yang amat rumit untuk dibentuk.
Tambah pula dengan kekurangan tokoh dalam bidang ini. Kebanyakkan negara menyelesaikan
masalah ini dengan mengambil idea-idea yang sedia ada dan menyesuaikannya dengan sistem
pendidikan mereka sendiri. Kurikulum muzik di Hungary, yang dipengaruhi oleh Kodaly,
Zoltan (1882 - 1967) mempunyai fokus yang amat bermakna dan bererti kepada budaya
rakyatnya. Beliau mementingkan aktiviti nyanyian yang mengguakan lagu-lagu rakyat yang
bermutu tinggi sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran. Kejayaan kaedah Kodaly terbukti
apabila negara-negara lain, termasuk Amerika Syarikat, menyerap dan menyesuaikanny ke
dalam sistem persekolahan mereka sendiri.
Kaedah Kodaly yang mementingkan bidang nyanyian menggunakan lagu rakyat
sebagai bahan utama dalam pengajaran dan pembelajarannya. Bidang nyanyian sememangnya
mudah lagi praktikal. Ianya amat sesuai untuk diserapkan kedalam Kurikulum Bersepadu
Sekolah Rendah.
Kemahiran nyanyian boleh dikuasai melalu berbagai-bagai aktiviti
latihahan. Satu daripada aktiviti latihan berkenaan ialah aktiviti latihan isyarat tangan.
Isyarat tangan bukanlah perkara yang baru dalam pendidikan muzik. Ramai pensyarah muzik di
seluruh Malaysia telahpun didedahkan dengan kaedah ini melalui kursus-kursus pendek.
Sejauh mana yang diketahui, kesesuaian dan keberkesannan kaedah ini di Malaysia belum
pernah diselidik.
PERNYATAAN MASALAH
Adakah Isyarat Tangan benar-benar dapat membantu dalam pengajaran dan
pembelajaran kemahiran nyanyian semerta? Adakah kemungkinan ianya mengeliru dan menggangu
proses pembelajaran? Perlu diingatkan bahawa tumpuan utama dalam bacaan semerta ialah
untuk membaca bacaan skor muzik. Isyarat tangan pula mengalihkan perhatian murid, bukan
kepada skor lagu tetapi kepada pergerakkan tangan guru. Dalam kaedah ini, murid-murid juga
digalak untuk melakukan isyarat tangan bersama dengan guru. Ini menimbulkan persoalan
kerana murid bukan hanya membaca skor lagu tetapi mereka terpaksa menghafal dan melakukan
bentuk pergerakkan tangan yang telah ditetapkan. Kegunaan isyarat tangan dalam pelajaran,
memerlukan penguasaan beberapa kemahiran yang dilakukan secara spontan oleh guru dan
murid. Ini mungkin akan lebih mengelirukan murid dan melambatkan proses pembelajaran.
TUJUAN KAJIAN
Kajian ini bertujuan untuk melihat perbezaan di antara pengajaran dan
pembelajaran kemahiran Nyanyian Semerta yang menggunakan bantuan `Isyarat Tangan’
dengan pengajaran pembelajaran Kemahiran Nyanyian Semerta yang dijalankan tanpa
menggunakan Isyarat Tangan.
HIPOTESIS KAJIAN
Hipotesis Null
Tidak ada perbezaan di antara pengajaran dan pembelajaran kemahiran
Nyanyian
Semerta yang dijalankan dengan bantuan Isyarat Tangan dengan pengajaran
pembelajaran
kemahiran Nyanyian Semerta yang dijalankan tanpa bantuan Isyarat
Tangan.
Hipotesis Kajian
Pengajaran dan pembelajaran kemahiran Nyanyian Semerta yang dibantu
dengan Isyarat Tangan adalah lebih berkesan daripada pengajaran dan pembelajaran kemahiran
Nyanyian Semerta yang dijalankan tanpa bantuan Isyarat Tangan .
Batas Kajian
Kajian ini adalah terhad kepada situasi yang menyerupai keadaan
guru-guru pelatih Maktab Perguruan Rajang. Isyarat Tangan dalam kemahiran Nyanyian Semerta
adalah perkara baru kepada mereka. Walaupun ada dari pada mereka yang telah didedahkan
kepada kemahiran Nyanyian Semerta tetapi keseluruhannya, kemahiran mereka dalam nyanyian
semerta adalah masih pada peringkat rendah. Oleh itu, kajian in terbatas kepada nyanyian
semerta pada peringkat awal.
Definasi Istilah
Isyarat Tangan - Bentuk dan pergerakkan jari dan tangan untuk
menunjukkan pic tinggi-rendah suara.
Nyanyian Semerta - Menyanyi mengikut not dalam skor lagu tanpa
latihan terlebih dahulu.
KEPENTINGAN KAJIAN
Kajian ini ingin melihat samaada pengajaran dan pembelajaran yang
dibantu dengan Isyarat Tangan benar-benar berkesan atau tidak. Sejauh mana yang diketahui,
kajian seperit ini belum pernah dijalankan di Malaysia walaupun Isyarat Tangan telah pun
digalakkan kepada guru-guru pelatih di Maktab Perguruan melalui Kaedah Kodaly.
METODOLOGI
Kajian ini adalah jenis pre - pos control group.
Instrumen kajian ini adalah satu ujian Nyanyian Semerta yang
dilaksanakan secara amali. Ianya dibina daripada sepuluh buah lagu pendek yang dicipta
khas, berdasarkan kepada urutan kesukaran kaedah Kodaly. Lagu-lagu dalam instrumen ini,
dinyanyikan secara spontan oleh setiap respondan kajian, sekali pada ujian pra dan sekali
lagi pada ujian pos.
Peringkat kesukaran item instrumen ini dikawal supaya dapat mengelakkan
daripada seorang dua outliers yang mungkin berupaya mempengaruhi min untuk terus
melambung tinggi dan akhirnya menyebabkan masalah Type 1 Error. Type 2 Error pula
dielakkan dengan membinakan item-item supaya ianya tidak terlalu mudah. Range
kesukaran instrumen ini adalah sederhana luas dan cukup untuk mendapatkan perbandingan
pergerakkan min, sambil mengelak daripada Type 1 dan Type 2 Error. Instrumen ini dibina
dengan mengambil kira prestasi bakal-bakal respondan yang diambil melalui pemerhatian dan
rujukkan rekod-rekod prestasi dan pengalaman pelatih.
Keesahan Instrumen
Instrumen kajian ini adalah dibina daripada sepuluh item ujian nyanyian
semerta. Item-item disusun mengikut peringkat kesukaran jeda yang terdapat pada kaedah
kodaly. Soalan satu dianggap sebagai soalan yang paling mudah, manakala soalan sepuluh
pula, dianggap sebagai soalan yang paling sukar dari segi jeda-not. Mengikut kaedah
Kodaly, jeda yang paling mudah dikuasai adalah jeda yang terdapat di antara mi dan
so. Idea yang penting dalam instrumen ini adalah untuk membina satu range kesukaran
daripada jeda mudah (soalan satu), kepada jeda yang lebih sukar (soalan sepuluh).
Tiap-tiap item mempunyai jumlah markah maksima 10. Jumlah markah minimum untuk
setiap item pula adalah satu dan bukannya kosong.
Kebolehpercayaan Instrumen
Instrumen ini belum pernah digunakan di mana-mana kajian. Oleh itu,
satu ujian kebolehpercayaan dijlankan terlebih dahulu ke atasnya, mengunakan 21 orang guru
pelatih sebagai respondan. Mereka adalah dipilih daripada Kumpulan mata pelajaran Elektif
Seni. Mereka dipilih kerana Nyanyian Semerta adalah satu perkara yang baru bagi mereka.
Markah yang diperolehi daripada ujian ini seterusnya dianalisakan menggunakan analisis Cronbach’s
Alpha.
Cronbach’s Alpha boleh ditafsirkan sebagai ...the
squared correlation between the score a person obtains on a particular scale (the observed
score) and the score he would have obtained if questioned on all of the possible items in
the universe (the true score). Hasil analisis yang telah dibuat ke atas instrumen
kajian ini adalah Alpha = 0.83.
Perlu juga diingatkan di sini bahawa paras Cronbach’s Alpha juga
bergantung kepada jumlah item yang terdapat dalam instrumen. Contohnya, instrumen yang
mempunyai sepuluh item, akan menghasilkan alpha ke paras 0.71 jika purata antara item
berkenaan berada pada paras 0.2. Purata item yang sama pula, akan naik kepada paras 0.86
jika item instrumen berkenaan ditambah kepada 25 item. Marija J. Norusis (1990, B-191).
Berbanding dengan contoh di atas, Instrumen kajian ini adalah mempunyai paras
kebolehpercayaan yang amat tinggi.
Sempel Kajian
Sempel kajian ini adalah terdiri daripada 60 orang guru pelatih lelaki
dan perempuan daripada pelbagai kaum di negeri Sarawak. Semua respondan adalah kumpulan
guru pelatih Maktab Perguruan Rajang yang mengambil muzik sebagai matapelajaran Elektif.
Nyanyian Semerta dan Isyarat Tangan adalah perkara baru kepada kebanyakkan mereka.
Dua kumpulan diwujudkan. Kumpulan Kawalan terdiri daripada 28 orang,
manakala kumpulan eksperimen adalah terdiri daripada 32 orang. Untuk memudahkan
perlaksanaan kajian ini, keahlian kedua-dua kumpulan di atas adalah ditentukan berdasarkan
kumpulan-kumpulan yang sedia ada di maktab.
Cara-Cara Menjalankan Kajian
Pra ujian adalah diberi kepada kedua-dua kumpulan. Setelah itu,
kedua-dua kumpulan (kumpulan Kawalan dan kumpulan Eksperimen) diajar seperti biasa.
Pembelajaran Nyanyian Semerta juga diserapkan seperti biasa tetapi kumpulan Eksperimen
diajar dengan bantuan Isyarat Tangan. Pengajaran ini dijalankan secara berterusan dalam 2
jam seminggu selama enam minggu (12 jam). Selepas ini, kedua-dua kumpulan diuji sekali
lagi (ujian pos). Ujian pra dan ujian pos adalah dijalankan menggunakan instrumen yang
sama.
Pengumpulan Data
Ujian pra dan ujian pos adalah dijalankan secara amali. Tiap-tiap
respondan diuji seorang demi seorang untuk kedua-dua ujian. Merkah yang diperolehi oleh
setiap respondan adalah direkod ke dalam 10 column. Jumlah column yang perlu
diwujudkan adalah mengikut jumlah item yang terdapat di dalam instrumen yang digunakan.
Untuk memudahkan proses penganalisaan, markah yang diperolehi oleh seseorang respondan
adalah direkod ke dalam baris yang sama.
Penganalisaan Data
Tujuan utama penganalisaan data dalam kajian ini adalah untuk mencari
perbezaan min pada ujian pos, di antara kumpulan Kawalan dengan kumpulan Eksperimen.
Analisis Diskriptif
Penganalisaan diskriptif sedikit sebanyak dapat memberi gambaran
mengenai sifat-sifat respondan. Antara sifat-sifat yang penting, ialah perbezaan min
antara kumpulan kawalan dengan kumpulan Eksperimen pada ujian pra. Kumpulan Kawalan
mencatat min yang lebih rendah (31.78) jika dibandingkan dengan kumpulan Eksperimen yang
mencatan min pada paras 38.93 (sila rujuk JADUAL 1). Ini menunjukkan bahawa ada
kemungkinan besar kumpulan Eksperimen mempunyai kemahiran yang lebih tinggi berbanding
dengan kumpulan Kawalan pada peringkat ujian Pra. Perbezaan ini perlu diambilkira semasa
membuat perbandingan antara kumpulan Kawalan dengan kumpulan Eksperimen pada ujian Pos.
Sisihan piawai yang lebih rendah pada ujian Pos (15.29) untuk
kumpulan Eksperimen, jika dibandingkan dengan Sisihan Piawai ujian Pra (17.91),
menunjukkan bahawa kemaraan min untuk kumpulan mereka ke paras yang lebih
tinggi telah tersekat. Ini adalah kerana kenaikkan markah untuk
bakal-bakal outlier telah tersekat kepada satu platue dan seterusnya menyekatkan pengaruh
mereka untuk menaikkan min yang boleh mengakhibatkan type 1 error. Sisihan Piawai
bagi kumpulan Kawalan pula, adalah semakin besar pada ujian Pos (13.03), berbanding dengan
Sisihan Piawai = 9.75 pada ujian Pra. Ini menunjukkan keluasan range dalam
instrumen, dimana pergerakkan min adalah lebih bebas dan mudah. Keadaan seperti ini
sedikit sebanyak mengelakkan daripada type 2 error.
RAJAH 1
UJIAN PRA | |||
N | MIN | S.PIAWAI | |
KUMPULAN KAWALAN | 28 | 31.78 | 9.75 |
KUMPULAN EKSPERIMEN | 32 | 38.93 | 17.91 |
RAJAH 2
UJIAN POS | |||
N | MIN | S.PIAWAI | |
KUMPULAN KAWALAN | 28 | 47.21 | 13.03 |
KUMPULAN EKSPERIMEN | 32 | 66.59 | 15.29 |
Kesignifikanan Kajian
Perkara utama dalam kajian ini ialah untuk mendapat perbandingan yang
adil dan tidak bias di antara kumpulan Kawalan dengan kumpulan Eksperimen pada ujian pos.
Kesignifikanan perbandingan berkenaan perlulah diperolehi dengan menggunakan penganalisaan
ANCOVA. Ini adalah untuk mengelakkan daripada membuat perbandingan yang bias dan
salah disebabkan oleh Min yang tidak sama pada peringkat ujian pra. Untuk mengelakkan
daripada ketidakadilan, perbandingan di antara kumpulan Kawalan dengan kumpulan Eksperimen
pada peringkat ujian pos adalah didasarkan kepada adjusted mean sepertimana yang
terdapat pada JADUAL 3. Adjusted mean untuk kumpulan Kawalan ialah 49.10 manakala
kumpulan Eksperimen mempunyai adjusted mean setinggi 64.93.
Kemuncak bagi kajian ini adalah penolakkan hipotesis null dan
penerimaan hipotesis kajian. Ini dapat dilakukan dengan dengan adanya nilai F-RATIO yang
tinggi dan signifikan pada paras p < 0.01. Nilai-nilai F-RATIO berkenaan bolehlah
dirujuk pada JADUAL 3. Nilai F-RATIO yang begitu tinggi dan disokong dengan nilai p yang
amat rendah, sekaligus menolak kemungkinan berlakunya type 1 dan type 2 error, Type 1 dan
type 2 error boleh berlaku apabila jumlah sampel yang digunakan didapati kurang daripada
30 orang (sempel kajian ini adalah 28 rang sahaja bagi kumpulan Kawalan).
Keyakinan untuk menerima hipotisis kajian juga boleh disokong dengan
merujuk kepada nilai SQUARED MULIIPLE R dalam JADUAL 3. Nilai berkenaan boleh
ditafsirkan sebagai petunjuk bahawa 49.8% daripada nilai F adalah dijelaskan oleh Isyarat
Tangan. Mengikut Cohen (1996, p,242), William J.Vincent (1995, p. 162) .... nilai > .20
adalah besar, nilai > .10 adalah sederhana dan nilai > .05 adalah kecil di dalam
sain behavioral.
JADUAL 3
DEP VAR: POS
N: 60
MULTIPLE R: 0.706
SQUARED MULTIPIE R: 0.498
|
|||||
ANALYSIS OF VARIANCE | |||||
SOURCE
|
SUM-OF-SQUARES
|
DF
|
MEAN-SQUARE
|
F-RATIO
|
P
|
KUMPULAN | 352.7465 | 1 | 3527.465 | 22.949 | 0.000 |
PRA | 3079.016 | 1 | 3079.016 | 20.031 | 0.000 |
ERROR | 8761.417 | 57 | 153.709 |
ADJUSTED LEAST SQUARES MEANS | |||
ADJ.LS MEAN | SE | N | |
KUMPULAN KAWALAN | 49.107 | 2.381 | 28 |
KUMPULAN EKSPERIMEN | 64.938 | 2.223 | 32 |
DAPATAN KAJIAN
Kajian ini telah berjaya menolak hipotesis null dan seterusnya menerima
hipotesis kajian. Persoalan kajian telahpun dijawab. Dapatan lain yang boleh diberi
perhatian adalah perkara-perkara yang berlaku semasa langkah-langkah perlaksanaan kajian
dijalankan. Satu daripadanya ialah, ketangkasan pelajar menguasai lagu-lagu yang digunakan
sebagai latihan. Lagu-lagu latihan Nyanyian Semerta yang diajar menggunakan bantuan
Isyarat Tangan didapati lebih mudah dan cepat untuk dikuasai.
Dapatan kajian ini boleh juga dilihat dan ditafsir daripada pergerakkan
sisihan piawainya. Perbandingan sisihan piawan dalam kedua-dua ujian (pra/pos) sedikit
sebanyak telah menjelaskan bahawa Isyarat Tangan adalah lebih berkesan untuk mengajar
peringkat awal kemahiran Nyanyian Semerta.
PERBINCANGAN DAN CADANGAN
Kemahiran membaca merupakan satu kemahiran yang tidak patut dipandang
ringan. Ia merupakan perkara utama dalam pendidikan muzik. Nyanyian Semerta adalah satu
latihan nyanyian yang bertujuan untuk menguasai kemahiran membaca muzik dengan sistem
solfa. Isyarat Tangan pula adalah satu aktiviti yang dapat membantu kemahiran Nyanyian
Semerta. Ketiga-tiga aspek tersebut boleh membantu antara satu sama lain untuk menjadikan
seseorang pemuzik berkenaan mahir, kreatif lagi berketrampilan.
Kajian ini adalah tertumpu kepada kemahiran membaca muzik pada
peringkat awal. Penguasaan kemahiran yang kukuh pada peringkat awal diharap akan dapat
memudahkan lagi penguasasaan kemahiran di peringkat yang lebih sukar.
Kajian seperti ini boleh juga dijalankan di Sekolah Rendah dengan
populasi sasaran yang lebih besar. Selain dari itu, keberkesanan Isyarat Tangan boleh juga
diterokai dari aspek sebab-sebab ianya berkesan.
Usaha seperti ini diharap akan dapat memperkayakan lagi kegiatan muzik
dalam dunia pendidikan. Segala usaha untuk mengkaya dan membela dunia muzik dalah satu
usaha ke arah kecemerlangan bangsa dalam persaingan dan evolusi budaya.
BIBLIOGRAFI
Yong Yoke Fah dan Loo, Barnitus. (1994). Mari Bergembira Dengan
Rekoder. Penerbit Muzikal.
Pedagogi Kodaly Dalam Pengajaran Pembelajaran Muzik. ( OGOS 1995).
Maktab Perguruan Mohd. Khalid, Johor Bahru.
Vincent, William J. (1995) . Statistics In Kinesiology . Human Kinetics
Norusis, Marija J. (1990) . SPSS Statistical Data Analysis . SPSS Inc.
Kostka, Stefan & Payne, Dorothy .(1994). Tonal Harmony With an
Introduction To Twentieth-Century Music. Third Edition. McGraw- Hill ,Inc.
Jurnal Jilid 8. (1994) . Maktab Perguruan Rajang .
Leedy, Paul, D. (1993). Practical Research .Planninig and Design. Fifth
Edition.
Macmillan Publishing Company.
Microsoft Encarta. (1995) Multimedia Encyclopedia. Microsoft
Corpporation.
Systat Version 5.0 . Copyright 1990-1994. Systat, Inc.
boleh emelkan asgmnt ni tak en.. kpd alikgtenang@yahoo.com.my
ReplyDelete